Νέα αναστάτωση στους οικονομικούς φορείς και τους χρήστες του λιμένα της Θεσσαλονίκης, προκαλεί η απόφαση της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος για κατάργηση της νυκτερινής βάρδιας στην Πύλη «16» του ΟΛΘ, που εξυπηρετεί την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και το διεθνές εμπόριο.

Οι Τελωνειακοί, μαζί με άλλα κλαδικά θέματα, επιλέγουν στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο να προβάλλουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ειδικά κατά τη βραδινή λειτουργία του Α’ Τελωνείου για την Πύλη «16». Από την άλλη πλευρά ναυτιλιακοί παράγοντες, έμποροι και εκτελωνιστές αντιδρούν στην κατάργηση της βραδινής βάρδιας και μιλάνε για τεράστιο πρόβλημα που θα δημιουργηθεί για τα φορτηγά διεθνών μεταφορών που θα έρχονται στον ΟΛΘ από Ευζώνους και Κήπους Έβρου και τα οποία δεν θα μπορούν να εξυπηρετηθούν αλλά θα σχηματίζουν ουρές γύρω από την περιοχή του λιμένα.
Στην απόφαση της Ο.Τ.Υ.Ε. αντιδρά και η διοίκηση του ΟΛΘ και συγκεκριμένα ο διευθύνων σύμβουλος κ. Δημήτρης Μακρής ο οποίος υπογραμμίζει ότι η απόφαση της Ομοσπονδίας εντάσσεται στις γενικότερες διεκδικήσεις που προβάλλουν οι τελωνειακοί, ενώ προσθέτει ότι η τωρινή διοίκηση του ΟΛΘ, μεταβατική ούσα, δεν μπορεί να λύσει τα ζητήματα που απαιτούν προσλήψεις προσωπικού από την Εταιρεία, όμως έπραξε ότι άλλο δυνατό για την εξυπηρέτηση των προς εξαγωγή containers, με νέες πύλες εισόδου και την εγκατάσταση πληροφοριακού συστήματος.

Αναλυτικότερα, η ΟΤΥΕ, με δύο έγγραφά της, ένα της 4ης Αυγούστου κι΄ένα δεύτερο, της 14ης του ίδιου μήνα, που ειδικά απευθύνει στη διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. και συγκεκριμένα στον διευθύνοντα σύμβουλο, δηλώνει ότι από τις 16 Σεπτεμβρίου η Πύλη «16» του Α΄ Τελωνείου Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί από τις 6 το πρωΐ έως τις 10 το βράδυ και, όχι επί 24ωρου βάσεως, όπως συμβαίνει μέχρι και σήμερα.

Η Ο.Τ.Υ.Ε., – στο πρώτο της έγγραφο- καταγράφει μία σειρά αιτημάτων κλαδικών που αφορούν οικονομικές απαιτήσεις και ζητήματα αξιολόγησης και κάπου μεταξύ αυτών, δηλώνει την απόφαση για μη λειτουργία της βραδινής βάρδιας ενώ επιπλέον συστήνει στη διοίκηση της ΟΛΘ αλλά και της ΑΑΔΕ (Αρχή αρμόδια για τα Τελωνεία) «να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες και πρωτοβουλίες για την διευθέτηση επιμέρους θεμάτων και ενημέρωση των οικονομικών φορέων για την ομαλή λειτουργία των διαδικασιών».

Στο δεύτερο έγγραφο, που απευθύνει στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΛΘ Α.Ε. και κοινοποιεί σε άλλους εννέα φορείς και εκπροσώπους φορέων, μεταξύ αυτών στον υπουργό Οικονομικών κ. Τσακαλώτο και τον κ. Πιτσιλή της ΑΑΔΕ, η Ο.Τ.Υ.Ε., αναφέρεται στις «ακατάλληλες και αντίξοες συνθήκες εργασίας που επικρατούν στη διάρκεια της νύχτας», για τον ένα τελωνειακό που καλύπτει τη βάρδια, ενώ επιπλέον υποστηρίζει ότι η λειτουργία της Πύλης «16» από 6 π.μ. έως 10 μ.μ. δεν θα διαταράξει την ομαλή εμπορευματική κίνηση.

Επιπλέον όμως επισημαίνει ότι:

η «ακολουθούμενη πρακτική εκ μέρους του ΟΛΘ δεν συμβαδίζει με τις ενωσιακές απαιτήσεις κατά την έξοδο των εμπορευμάτων από τη χώρα μέσω του Λιμένος Θεσσαλονίκης
«δεν νοείται ένα λιμάνι που είναι διαβαλκανικό και διαμετακομιστικό κέντρο να στερείται χώρων εναπόθεσης – αποθήκευσης των εμπορευματοκιβωτίων, μέσων και υποδομών για την επιτήρηση και τον έλεγχο των εμπορευμάτων».

Η Voria.gr, επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Β’ Ένωσης Τελωνειακών Υπαλλήλων Μακεδονίας κ. Θεοδόση Κρέτση ο οποίος είπε: «Τα εμπορεύματα θα έπρεπε να βρίσκονται, με βάση τα ισχύοντα στην Ένωση, τουλάχιστον ένα 24ωρο πριν εξαχθούν, εντός του λιμένα. Τώρα τα φορτία βρίσκονται σε μάντρες γύρω από το λιμάνι και η φόρτωση γίνεται απευθείας, επί του αυτοκινήτου. Το θέμα το συζητάμε τα τελευταία δύο χρόνια. Οι συνάδελφοι που κάνουν τη νυχτερινή βάρδια, αυτός ο ένας κάθε φορά, αντιμετωπίζει δύσκολες συνθήκες και ουσιαστικά είναι με το ένα πόδι στον εισαγγελέα. Αποφασίσαμε ομόφωνα, στην Ομοσπονδία, την κατάργηση της βραδικής βάρδιας και προτείνουμε την ενίσχυση των ημερήσιων, με 112 ώρες εργασίας όταν στον ΟΛΠ, που έχει μεγαλύτερη κίνηση να διεκπεραιώσει, οι ώρες εργασίας είναι 72 την εβδομάδα».

Η κ. Άννα Λεμπέση, διευθύντρια του Α’ Τελωνείου, η οποία σαν υπηρεσιακός παράγων δήλωσε: «η Τελωνειακή Αρχή λειτουργεί πάντα σύννομα και κάτω από όσα ορίζουν οι εθνικές και Ενωσιακές διατάξεις. Είμαστε αρωγοί του υγιούς εμπορίου αλλά υπάρχει και αντικειμενικό πρόβλημα υποστελέχωσης των υπηρεσιών το οποίο επιλύεται λόγω των προσπαθειών που καταβάλλει ο κλάδος. Συγκεκριμένα, η Υπηρεσία έχει 91 οργανικές θέσεις αλλά συνολικά οι υπάλληλοι είναι 82».

Παράγοντες της αγοράς και χρήστες του ΟΛΘ που μίλησαν στη Voria.gr τόνισαν ότι το Α’ Τελωνείο πρέπει να θεωρείται τελωνείο συνόρων και σαν τέτοιο να συνεχίσει να λειτουργεί σε 24ωρη βάση, όπως τα τελωνεία της μεθορίου, αφού το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι πύλη εισόδου και εξόδου διεθνών φορτίων. «Αν δεν υπάρχει η νυχτερινή βάρδια στο Τελωνείο οι νταλίκες θα φτάνουν μέχρι τη Χαλάστρα και παραπέρα», λέχθηκε χαρακτηριστικά.

Καταλήγοντας ο κ. Μακρής δήλωσε πως ο ΟΛΘ έχει την ευθύνη διαχείρισης των εμπορευμάτων στην Ελεύθερη Ζώνη και πως δεν μπορεί να εμπλακεί στο θέμα η Α.Α.Δ.Ε. Επίσης, υπογράμμισε, πως το θέμα θα αντιμετωπιστεί εντός του 2018, από τη νέα διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε., η οποία και θα λύσει το ζήτημα της πρόσληψης πρόσθετου προσωπικού, κάτι που δεν μπόρεσε να κάνει η παρούσα διοίκηση λόγω της εν εξελίξει διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της Εταιρείας.

ΠΗΓΗ: voria.gr