Σύμφωνα με την κ. Γεροβασίλη, με τους διοικητικούς γραμματείς εξασφαλίζεται με αξιοκρατικές διαδικασίες η συνέχεια της διοίκησης και η αποκομματικοποίηση του κράτους.

Σε πρόσφατο άρθρο σας στον ημερήσιο Τύπο μιλήσατε για αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένη;

Η αλλαγή του κράτους, η αλλαγή της δημόσιας διοίκησης είναι απαίτηση και δικαίωμα του ελληνικού λαού. Για να συμβεί, όμως, αυτό πρέπει να γίνουν ρήξεις. Διότι όπως έχει δομηθεί το σύστημα και αναφέρομαι σε αυτό το «κακό δημόσιο» που αναφέρονται όλοι, με όρους πελατειακούς και ρουσφετολογικούς και όσον αφορά στην πρόσληψη αλλά και στην αναβάθμιση ενός εργαζομένου, χωρίς να αξιολογείται τι ακριβώς κάνει ο εργαζόμενος, όλο αυτό τελικά, έχει επιπτώσεις στην καθημερινότητα του Έλληνα πολίτη. Με αυτό το σύστημα θα πρέπει να υπάρξει κάθετη ρήξη.

Η δημόσια διοίκηση με τις κρίσεις, τις αξιολογήσεις, μακριά από το ρουσφέτι, μακριά από τον πελάτη, τη διαφθορά, τα φακελάκια γιατί όλο αυτό είναι η διαφθορά, θα πρέπει να είναι αποκομματικοποιημένη, όχι όπως λάθος μεταφράζεται αποπολιτικοποιημένη. Αποπολιτικοποιημένο δεν υπάρχει. Αποκομματικοποιημένο, όμως, υπάρχει. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι και η ανώτερη ιεραρχία της δημόσιας διοίκησης, ο γενικός γραμματέας, μέχρι σήμερα πολιτικό πρόσωπο, όχι απλά από το ίδιο κόμμα, αλλά άλλαζε ακόμα κι αν άλλαζε ο υπουργός. Αυτό δημιουργεί ασυνέχεια στη διοίκηση, γιατί ο γραμματέας έχει διοικητικά καθήκοντα. Έτσι, η θέση του γενικού γραμματέα μετατρέπεται σε θέση διοικητικού γραμματέα και είναι ένα στέλεχος που προέρχεται από επιλογή όταν προκηρύσσεται η θέση και παραμένει με θητεία στη θέση του μέχρι να ξανακριθεί, ανεξάρτητα από το ποιο κόμμα και ποιος υπουργός κυβερνά.

Έτσι μπορούμε να εξασφαλίσουμε συνέχεια στην διοίκηση. Πολύ συχνά ακούμε για άλλες χώρες ότι το κράτος δεν σταματά ακόμα κι αν δεν υπάρχει κυβέρνηση. Αυτό για να συμβεί πρέπει να υπάρχουν κάποιες συνιστώσες. Η μία συνιστώσα είναι αυτή: η συνέχεια της διοίκησης και η αποκομματικοποίηση.

Άρα, οι θέσεις προκηρύσσονται από το ΑΣΕΠ…

Οι θέσεις προκηρύσσονται από κάθε υπουργείο. Την κρίση την κάνει ένα ειδικό όργανο που έχει συσταθεί, το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Στελεχών, με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης (ΚΥΣΥΜ). Το όργανο απαρτίζεται από το ΑΣΕΠ, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, κοινωνικούς εταίρους και υπαλληλικούς παράγοντες.

Αν δεν κάνουμε λάθος, αυτό ως ιδέα ξεκίνησε επί Γιώργου Παπανδρέου, ο οποίος είχε προκηρύξει θέσεις γενικών γραμματέων κι ενώ ήταν πρωθυπουργός, επί μήνες δεν υπήρχαν γενικοί γραμματείς…

Κοιτάξτε, έχει άλλη σημασία να το λες κι άλλη σημασία να το υλοποιείς. Εδώ το είπαμε, το νομοθετήσαμε και το υλοποιούμε, οπότε δεν υπάρχει σύγκριση. Αυτό νομοθετήθηκε το 2016, οπότε όλα αυτά για τα οποία συζητάμε σήμερα, κινητικότητα, κρίσεις, περιγράμματα θέσεων, ψηφιακά οργανογράμματα για πρώτη φορά στο ελληνικό δημόσιο, είναι παράλληλες δράσεις, οι οποίες τελικά θα διαμορφώσουν το διαφορετικό πρόσωπο του δημόσιου τομέα. Εντός Νοεμβρίου, λοιπόν, θα προκηρυχτούν από όλα τα υπουργεία οι θέσεις των διοικητικών γραμματέων.

Το κάθε υπουργείο θα κάνει την προκήρυξη θέσης με βάση το περίγραμμα θέσης του διοικητικού γραμματέα, το καθηκοντολόγιο του οποίου έχει ήδη βγει με απόφαση του ΚΥΣΥΜ και έχει εγκριθεί επίσης από το καλοκαίρι. Δικαίωμα υποβολής αίτησης θα έχει οποιοσδήποτε από το μητρώο στελεχών της δημόσιας διοίκησης, είναι κι αυτό συστατικό της νέας μεταρρύθμισης, αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα έχοντας τα αντίστοιχα προσόντα.

Για κάθε θέση, από όλες τις αιτήσεις, αυτό το ανεξάρτητο όργανο, με εχέγγυα αντικειμενικότητας βάσει όσων προανέφερα για τη στελέχωσή του, δεν συμμετέχει επί παραδείγματι ο υπουργός σε αυτή τη διαδικασία, ενώ να σας πω ότι παρακολουθεί και η ΑΔΕΔΥ, θα κριθούν όλα τα αντικειμενικά τους κριτήρια και στη συνέχεια θα πάνε στην προφορική συνέντευξη από μια short list, τουλάχιστον 10 ανθρώπων για κάθε θέση, τους οποίους θα επιλέξει αυτό το όργανο, με διαφανή διαδικασία, ποιοι επελέγησαν ποιοι απορρίφθηκαν και αυτοί οι 10 θα μπουν στην προφορική συνέντευξη. Αυτοί οι 10, και το 10 το λέω κατ’ εκτίμηση γιατί μπορεί να είναι και περισσότεροι, ανάλογα με τις αιτήσεις που θα γίνουν, θα πρέπει σε αναλογία να είναι 6 από το δημόσιο και 4 από τον ιδιωτικό τομέα. Από αυτούς, τρεις πρέπει να φτάσουν στον υπουργό, με αναλογία δύο από το δημόσιο τομέα και ένας από τον ιδιωτικό και ο υπουργός κάνει την τελική επιλογή.

Πότε θα έχουμε τον πρώτο διοικητικό γραμματέα που θα προκύψει από αυτή τη διαδικασία;

Μόλις βγει η κάθε προκήρυξη, θα μεσολαβήσει ένα διάστημα περίπου 15 ημερών κατάθεσης και συγκέντρωσης των αιτήσεων, θα ακολουθήσει έλεγχος της επιτροπής στα απαραίτητα δικαιολογητικά και ο χρόνος ελέγχου όπως καταλαβαίνετε δεν θα είναι ελάχιστος…

Δηλαδή, εάν αρχίσει η διαδικασία μέσα στο Νοέμβριο, τον Ιανουάριο με Φεβρουάριο να περιμένουμε και τις ανακοινώσεις πλήρωσης των πρώτων θέσεων;

Δεν μπορώ να σας απαντήσω, γιατί αυτό εξαρτάται από τον αριθμό των αιτήσεων που θα κατατεθούν. Είναι άλλο πράγμα ο έλεγχος, επί παραδείγματι 2.000 αιτήσεων και άλλο 300. Δεν υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο στη χώρα μας για να μπορέσουμε να αντιπαραβάλουμε συγκριτικά μεγέθη. Μόλις δούμε στην πρώτη δεύτερη προκήρυξη το ενδιαφέρον που θα προκύψει, θα είμαστε σε θέση να κάνουμε μια ακριβή εκτίμηση. Γιατί κάθε ένας από τους υποψηφίους θα έχει δικαίωμα σε περισσότερες από μια θέσεις, άρα η προφορική συνέντευξη δεν είναι εφάπαξ, είναι για κάθε θέση γιατί έχει άλλο περίγραμμα εργασίας και άλλες απαιτήσεις.

Αν υποθέσουμε ότι είναι 10 αυτοί που περνάνε στην προφορική συνέντευξη για κάθε θέση, αν κάνετε τον πολλαπλασιασμό, βγαίνουν χιλιάδες συνεντεύξεις. Εξαρτάται, λοιπόν, από την ταχύτητα του οργάνου, διότι και για το ΑΣΕΠ και για το Νομικό Συμβούλιο του κράτους δεν είναι η αποκλειστική τους απασχόληση. Εμείς θα κάνουμε όλα όσα χρειάζονται για να επιταχύνουμε, ακόμη και να παρέμβουμε στο νόμο αν διαπιστώσουμε ότι κάτι κωλυσιεργεί τις διαδικασίες, ή να δημιουργήσουμε ένα δεύτερο συμπληρωματικό όργανο αντίστοιχης σύνθεσης προκειμένου να τρέξει η διαδικασία.

Όταν μια θέση καλυφθεί, ο γενικός γραμματέας που ήδη υπηρετεί τι κάνει;

Προβλέπεται από το νόμο η συνύπαρξη, μόνο όμως για τη συνέχεια, την αρμοδιότητα και την υπογραφή θα την έχει ο διοικητικός. Συνύπαρξη για έξι μήνες, όπως προβλέπει ο νόμος, προκειμένου να υπάρχει συνέχεια και όχι διατάραξη στην δημόσια διοίκηση. Όμως οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες έχουν μεταβιβαστεί από την πρώτη ημέρα στο διοικητικό γραμματέα.

Κι από την επόμενη κυβέρνηση πλέον δεν θα υπάρχει γενικός γραμματέας, μόνον διοικητικός, εκτός κι αν αλλάξει το νόμο η επόμενη κυβέρνηση….

Μόνον διοικητικός γραμματέας…

Έχουν υπάρξει αντιδράσεις από την αντιπολίτευση; Λογικό να πουν φεύγετε και μας αφήνετε στρατιές δικών σας ανθρώπων…

Κοιτάξτε στην πρώτη φάση μας έγινε κριτική στο επίπεδο γιατί το λέτε και δεν το κάνετε, γιατί αργείτε. Αυτό συνέβη μέχρι πριν από 10 μέρες. Τώρα το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε κάτι άλλο. Τι δηλαδή; Το επιχείρημα αυτό το οποίο κι εσείς μου θέσατε: ότι κάποιο άλλο κόμμα έρχεται στην κυβέρνηση και υποχρεώνεται να διοικήσει μ’ αυτούς. Μα αυτό είναι η αποκομματικοποίηση. Αν σκοπεύεις να βάλεις τους δικούς σου, τότε πραγματικά είσαι ενάντια σε αυτή τη μεταρρύθμιση, θέλεις να έχεις τους δικούς σου κομματικούς. Εγώ αυτό δεν θέλω, γι’ αυτό τους έχω βάλει σε διαδικασία ΑΣΕΠ και Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κάνω τις επιλογές. Κι αν εμφανιστεί κάποιος που δεν έχει τα προσόντα για να πάρει τη θέση, υπάρχουν και οι ενστάσεις. Οι ενδιαφερόμενοι θα είναι πολλοί. Δεν θα είναι τόσο απλό. Κι αυτό είναι δικλείδα ασφαλείας.

Άρα, εγώ αποκομματικοποιώ. Με αυτήν την κριτική εσύ τι λες ότι θα κάνεις; Ότι θέλεις να βάλεις τους δικούς σου. Ε αυτό δεν θα συμβεί με τους νόμους που έχουμε κάνει κι εκτιμώ ότι επειδή η Νέα Δημοκρατία δεν θα χρειαστεί να κυβερνήσει το αμέσως επόμενο διάστημα, που θα είναι η θητεία αυτών των διοικητικών διοικητικών γραμματέων, δεν νομίζω ότι θα έχουμε προβλήματα…

Δείτε – διαβάστε το πρώτο μέρος της συνέντευξης της Όλγας Γεροβασίλη: Η κινητικότητα τελειώνει το πελατειακό κράτος – Μικροπολιτικός ο «πόλεμος» για την αξιολόγηση

ΠΗΓΗ:asfalistiko.gr