Την πραξικοπηματική μεταφορά 50 υπαλλήλων των τηλεφωνικών κέντρων της Vodafone, σε «εργολαβική» εταιρεία, καταγγέλλει το Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στην Vodafone.

Η πρακτική γνωστή και «επιτυχώς» εφαρμοσμένη, όπως αναδεικνύουμε και στον σχετικό φάκελο του Left.gr: με τη μετατροπή της σταθερής εργασιακής σε ελαστική «ενοικιαζόμενη» εργασία, οι επιχειρήσεις «γλιτώνουν» μισθούς και δικαιώματα.

Στην μετατροπή εργαζομένων τους σε «ενοικιαζόμενους» τρίτων εταιρειών πρωτοστατούν, μεταξύ άλλων, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες έχουν οδηγήσει την πολυδιάσπαση των εργαζομένων σε τέτοιο βαθμό, ώστε κανείς δεν μπορεί με σιγουριά να ξέρει με ποια σύμβαση και με ποιους όρους εργάζεται ο διπλανός του.

Μία από αυτές, η Vodafone, η οποία, σημειωτέον, παραμένει σταθερά στην πρώτη δεκάδα επιχειρήσεων στη χώρα με υψηλό δείκτη κερδοφορίας, την τελευταία 10ετία, μειώνει σταθερά τον αριθμό εργαζομένων με σταθερή σχέση εργασίας και επεκτείνει εργασιακές σχέσεις επινοικιαζόμενης εργασίας με τους κατώτερους δυνατούς μισθούς.

Έτσι, την ώρα που μας βομβαρδίζει με διαφημίσεις για τις ανοιξιάτικες προσφορές της, σε πρόσφατη (27/4) συνάντηση με το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Σωματείου Εργαζομένων Vodafone-Πάναφον, η διοίκηση ανακοίνωσε ότι περίπου 50 εργαζόμενοι Vodafone στα call centers σε όλη την Ελλάδα, από επίπεδο απλού προϊσταμένου Team Leader και κάτω, μετατρέπονται σε εργαζόμενους της εταιρείας «360 Connect».

Πρόκειται, σύμφωνα με την καταγγελία που το σωματείο έστειλε (μεταξύ άλλων και) στο Left.gr, για παλαιούς εργαζόμενους της Vodafone, οι τελευταίοι που είχαν παραμείνει με σταθερές εργασιακές σχέσεις στα call centers. «Το πρόσχημα της διοίκησης ήταν η καλύτερη οργάνωση της δουλειάς», τονίζουν οι εργαζόμενοι που πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας σε κεντρικό κατάστημα της εταιρείας στην Αθήνα (Σταδίου 3), το Σάββατο 5/5:

Έτσι, οι εργαζόμενο αυτοί, μετακινούνται από τη Vodafone, όπου υπάρχει Συλλογική Σύμβαση εργασίας, στην «360 Connect» όπου δεν υπάρχει Συλλογική Σύμβαση εργασίας, πέραν της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης, με κατώτατο όριο τα 586 ευρώ μικτά. «Η αποδοχή αυτής της μετατροπής σημαίνει για κάθε συνάδελφο πώς θα βγει από την προστατευτική ομπρέλα της τελευταίας ΕΣΣΕ της Vodafone που μετενεργεί και καθορίζει τον βασικό μισθό. Ανοίγει έτσι διάπλατα ο δρόμος για την οποιαδήποτε μελλοντική μονομερή μείωση μισθού από την πλευρά του εργοδότη», εξηγεί το σωματείο, ενώ, όπως τονίζει, «δεν διασφαλίζεται καμία θέση εργασίας και είναι αμφίβολο για το αν θα διασφαλιστεί η προϋπηρεσία των συναδέλφων».

Πιθανότατα, τις επόμενες ημέρες θα ζητηθεί από τους εργαζόμενους να υπογράψουν έγγραφο που θα κατοχυρώνει την μετατροπή τους σε εργαζόμενους 360 Connect, δεδομένου ότι διοίκηση έχει ανακοινώσει ήδη πώς η μετατροπή των συμβάσεων θα λάβει χώρα έως τις 14 Μαΐου και την παρουσιάζει ως τετελεσμένη. «Κανένας συνάδελφος δεν θα πρέπει να υπογράψει τίποτα, όπως και να του παρουσιαστεί», επισημαίνει το σωματείο προειδοποιώντας με κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.

Με «εμπειρία» στο outsourcing

Η παραπάνω είδηση δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Σύμφωνα με όσα αναφέρει αναλυτικά το σωματείο, από το 2007 η Vodafone σταθερά προχωρά σε outsourcing και διάλυση του παλαιού προσωπικού. Μετά από την εφαρμογή των μνημονίων το 2010 καθιέρωσε σε όλο το εύρος των δραστηριοτήτων της εταιρείας την «ενοικιαζόμενη» εργασία.

Ταυτόχρονα εξαπέλυσε ουσιαστικό διωγμό απέναντι σε όλους τους εργαζόμενους που είχαν παραμείνει με σταθερή εργασιακή σχέση στην εταιρεία και ενοποιούνταν με κοινό εργοδότη τη Vodafone. Mε απολύσεις και εξαναγκασμό σε «οικειοθελείς» παραιτήσεις μετέτρεψε μεγάλο μέρος του παλαιού μόνιμου προσωπικού σε προσωπικό με επισφαλή θέση εργασίας και χειρότερους εργασιακούς όρους ή του έδειξε την πόρτα της εξόδου. Μόλις πριν από ένα μήνα προχώρησε σε αντίστοιχη μετατροπή των σχέσεων εργασίας σε παλαιούς συναδέλφους από το Collection. Τώρα προσπαθεί να κάνει το ίδιο στα call centres. Αύριο, πιθανότατα θα έρθει η σειρά των εργαζομένων στα υπόλοιπα τμήματα (Complaints, backdesk, τεχνικοί, corporate τμήματα κλ.π.).

«Είναι κοινό μυστικό πως για τη διοίκηση στη Vodafone Ελλάδος είναι σφάλμα να υπάρχει εργαζόμενος με σταθερές εργασιακές σχέσεις, που να φτάνει σε συντάξιμη ηλικία. Οι νέοι εργαζόμενοι χωρίς δικαιώματα είναι το εταιρικό της όραμα», αναφέρει το σωματείο, το οποίο προσθέτει:

«Αυτό που η διοίκηση προσπαθεί να ολοκληρώσει τώρα, το είχε προσπαθήσει και παλαιότερα. Θα θυμίσουμε ότι το 2011 είχε προσπαθήσει σε μια νύχτα να μετατρέψει όλο το προσωπικό του customer σε 4ωρους και 5ωρους με μείωση αποδοχών, προσπάθεια που αποτράπηκε τότε από τη συντονισμένη αντίδραση των συναδέλφων. Οι συντονισμένοι αγώνες που έχουν γίνει στο παρελθόν είναι αυτοί που έχουν βάλει φραγμό έως σήμερα στην πλήρη αποσάθρωση των εργασιακών σχέσεων στην εταιρεία. Αυτές τις αντιστάσεις προσπαθεί να αποτελειώσει σήμερα  η διοίκηση της Vodafone για να βγάλει και από τη «μύγα ξύγκι».

Επισημαίνουμε πως στις επιδιώξεις της εταιρείας θύμα δεν είμαστε μόνο εμείς οι εργαζόμενοι, αλλά και ο απλός καταναλωτής, ο οποίος λόγω της συνεχής χειροτέρευσης των εργασιακών σχέσεων και της αυξανόμενης εντατικοποίησης πληρώνει ακριβά για χειροτέρευση των τελικών υπηρεσιών και προϊόντων.

Ο διωγμός των παλαιών συναδέλφων από την εταιρεία και η μετατροπή της εργασιακής τους σχέσης σε ελαστική «ενοικιαζόμενη» εργασία δεν θα είναι πλήγμα μόνο για τους ίδιους τους συναδέλφους που αντιμετωπίζουν αυτή τη δυσμενή εξέλιξη. Το ξήλωμα των παλαιών σταθερών εργασιακών σχέσεων και του παλαιού προσωπικού μοιραία θα καταλήξει σε σταδιακά χειρότερες εργασιακές σχέσεις για όλους. Θα δυσκολέψει σημαντικά κάθε πιθανότητα ουσιαστικής διεκδίκησης μετατροπής των ελαστικών σχέσεων στην εταιρεία σε μόνιμες, θα υποσκάψει κάθε δυνατότητα διεκδίκησης αυξήσεων και θα επιφέρει μεγαλύτερη πίεση, εντατικοποίηση και εκφοβισμούς από τους προϊσταμένους σε όλο το προσωπικό για να πετύχουν εξοντωτικούς ρυθμούς και κέρδη για την εταιρεία, η οποία ως αντάλλαγμα, θα αμείβει με ψίχουλα και με τον εκβιασμό την ανεργίας τον καθένα από εμάς».

*του Τάσου Γιαννόπουλου

ΠΗΓΗ: left.gr