Το ζήτημα της ίδρυσης των δύο νέων Πρωτοδικείων στην Αθήνα ξεκίνησε το 1981, αλλά πολύ γρήγορα αποσύρθηκε. Σκόνταψε στην κάθετη διαφωνία των δικηγόρων, οι οποίοι το σπάσιμο του Πρωτοδικείου το θεωρούν αιτία πολέμου με την εκάστοτε κυβέρνηση.

Θυμόμαστε τότε, εκτός από τη διαφωνία του ΔΣΑ για το σπάσιμο του Πρωτοδικείου, διαφωνούσαν ακόμα και με τη μετεγκατάστασή του. Θυμόμαστε τις πορείες των δικηγόρων στο κέντρο της Αθήνας εναντίον της μεταφοράς του Πρωτοδικείου, από την ποντικότρυπα της Ομόνοιας στα κτίρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων.

Κοντά στο 1987, εάν θυμάμαι καλά, επανέρχεται το ζήτημα, από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Δικαιοσύνης Μένιο Κουτσόγιωργα, αλλά καθαρά με τιμωρητική διάθεση, ύστερα από πολυήμερη αποχή των δικηγόρων.

Ο Κουτσόγιωργας τότε μιλούσε για τρία νέα Πρωτοδικεία, ένα στα βόρεια προάστια, ένα στο Περιστέρι και το τρίτο στην Καλλιθέα. Και φυσικά εάν κάτι δεν το πιστεύεις, δεν το υλοποιείς.

Το θέμα το επανέφερε σήμερα ο νυν υπουργός Δικαιοσύνης Σταύρος Κοντονής και φυσικά για άλλη μία φορά οι δικηγόροι αντιδρούν, προκηρύσσοντας μάλιστα και δημοψήφισμα για το θέμα.

Το ερώτημα όμως είναι, πρέπει το Πρωτοδικείο της Αθήνας να σπάσει και να ιδρυθούν δύο νέα Πρωτοδικεία, προφανώς ένα στη δυτική Αθήνα και ένα στην ανατολική;

Το Πρωτοδικείο της Αθήνας είναι μια υδροκέφαλη υπηρεσία, η οποία έχει φτάσει σε τέτοια μεγέθυνση, ώστε να έχουν δημιουργηθεί αντιοικονομίες κλίμακας, εξαιτίας της γραφειοκρατίας που προκύπτει σε τέτοιες συνθήκες, αλλά το σημαντικότερο είναι η αναποτελεσματικότητα στο έργο που του έχει ανατεθεί από την πολιτεία.

Οι δημόσιες υπηρεσίες ιδρύονται έχοντας στόχο την εξυπηρέτηση κατ’ αρχάς των πολιτών και κατά δεύτερο λόγο της πολιτείας, η οποία οφείλει να εξασφαλίσει στους πολίτες τη γρήγορη απονομή της δικαιοσύνης και πολύ λίγο πρέπει να ενδιαφέρουν τα συμφέροντα των συντεχνιών.

Αυτό το επιτυγχάνει σήμερα το Πρωτοδικείο της Αθήνας, όταν η καθυστέρηση στην έκδοση των αποφάσεων φτάνει στα όρια της αρνησιδικίας; Φυσικά όχι.

Εξυπηρετεί τον πολίτη, όταν ξεκινάει το πρωί από τα Μέγαρα ή τον Μαραθώνα, όπου φτάνει η αρμοδιότητα του Πρωτοδικείου Αθήνας, και ενδεχομένως να επιστρέψει σπίτι του άπρακτος, μετά τις συνήθεις αναβολές;

Φυσικά, αυτό εξυπηρετεί τους μεγαλοδικηγόρους, στους οποίους εκτός από τις αναβολές που τους επιφέρουν οικονομικό όφελος, δεν τους αρέσει να απομακρύνονται από το κέντρο.

Ισως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στην Αχαΐα υπάρχουν τρία Πρωτοδικεία, στην Ηλεία δύο, δύο στη Μεσσηνία, δύο στη Λακωνία κ.λπ. Στην Αθήνα με τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας, έχουμε μόνο ένα Πρωτοδικείο.

Η επιχειρηματολογία των δικηγόρων είναι ότι, ενώ στην Ευρώπη η τάση είναι για συγχώνευση των δικαστικών υπηρεσιών, στην Ελλάδα μιλάμε για ίδρυση.

Θεωρώ ότι δεν αντέχει σε κρίση το βασικό επιχείρημά τους, όταν ο κύριος λόγος, όπως όλοι γνωρίζουν είναι η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μεγάλων δικηγορικών γραφείων, οι οποίοι θα χάσουν από τη συγκεντροποίηση που σήμερα υπάρχει στο ιστορικό δικαστικό κέντρο, από την πρώην Σχολή Ευελπίδων έως τη λεωφόρο Αλεξάνδρας.

Εκεί όπου έπρεπε, έγιναν συγχωνεύσεις δικαστικών υπηρεσιών και αρκετά Ειρηνοδικεία καταργήθηκαν, εξαιτίας της μικρής δικαστηριακής τους ύλης, ενώ άλλα συγχωνεύτηκαν.

Εκτός, όμως, από αυτό οι συνθήκες σήμερα έχουν αλλάξει, οι συνοικίες έχουν αναπτυχθεί οικονομικά, νέοι δικηγόροι εγκαθίστανται στις συνοικίες και ο αθηνοκεντρικός χαρακτήρας της δικαστηριακής ύλης έχει αλλάξει, μεταφερόμενος από το κέντρο στις συνοικίες.

Το ζητούμενο λοιπόν είναι η εξυπηρέτηση των μεγαλοδικηγόρων ή των συμφερόντων του ελληνικού λαού;

Ο κ. Κοντονής θα κριθεί σε αυτό το ακανθώδες ζήτημα το επόμενο χρονικό διάστημα, συγκρουόμενος με μια συντεχνία που δυστυχώς κυβερνάει αυτόν τον τόπο.

*Δικαστικός υπάλληλος, γραμματέας Γενικού Συμβουλίου ΑΔΕΔΥ

πηγή: efsyn