Με εγκύκλιο του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.), η οποία εκδόθηκε την Τρίτη 19 Ιουνίου, επιχειρείται να μπει τέλος σε μία παράνομη πρακτική με σημαντικές επιπτώσεις, τόσο για τους εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα όσο και για τα δημόσια ταμεία:

Πολλοί ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων, προκειμένου να αποφύγουν την καταβολή μισθών και ασφαλιστικών εισφορών κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών, παρέκαμπταν τα νόμιμα διοριστήρια των εκπαιδευτικών (διετίας, αορίστου χρόνου, ή ακόμη και αναπληρωτών που βρίσκονται σε άδεια μητρότητας, ή εκπαιδευτική άδεια) και κατήγγειλαν τις συμβάσεις τους στον ΟΑΕΔ, στο τέλος του διδακτικού έτους (μέσα, ή τέλος Ιουνίου ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης).

Ούτως ειπείν, δηλώνουν στο «ΕΡΓΑΝΗ» την καταγγελία της σύμβασης εργασίας ορισμένων εκπαιδευτικών της σχολικής τους μονάδας, χωρίς να γνωστοποιούν τις εν λόγω καταγγελίες στην αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης, η οποία έχει προβεί στον σχετικό διορισμό και είναι αρμόδια για να κρίνει τη νομιμότητα και την καταχρηστικότητα ή μη της καταγγελίας. Με τον τρόπο αυτό, οι εκπαιδευτικοί εγγράφονται στον ΟΑΕΔ για τους θερινούς μήνες και κατόπιν οι σχολάρχες αναγγέλλουν την πρόσληψη των ίδιων εκπαιδευτικών στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Για το χρονικό διάστημα των μηνών αυτών, αφενός οι εργοδότες δεν καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές και μισθούς, και ταυτόχρονα ο ΟΑΕΔ καταβάλλει επίδομα ανεργίας στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι εμφανίζονται ως απολυμένοι, παρότι δεν είναι.

Με δυο λόγια, για τους μήνες που οι εκπαιδευτικοί «απολύονται», αν και υπάρχει σε ισχύ διοριστήριο, το κράτος χάνει εκατομμύρια ευρώ από τη φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή. Οι δε εκπαιδευτικοί, πέρα από την απώλεια μισθών, χάνουν και ένσημα.

Φρένο από την εγκύκλιο – Στον Εισαγγελέα όσοι παρανομούν

Για το συγκεκριμένο ζήτημα πραγματοποίησε πρόσφατα παρέμβαση ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, ζητώντας από το υπουργείο Εργασίας να υπάρξει τεχνικά συγχρονισμός των στοιχείων, πιθανότατα σε μια κοινή πλατφόρμα, για να αποφεύγονται οι παράνομες μεθοδεύσεις που συσσωρεύουν «μαύρο» χρήμα στα ταμεία κάποιων σχολαρχών.

Το έγγραφο του υπουργείου Παιδείας με σαφήνεια αναφέρει ότι η εργασιακή σχέση του ιδιωτικού εκπαιδευτικού εποπτεύεται από το υπουργείο Παιδείας και ότι διορισμός και απόλυση έχουν ισχύ αποκλειστικά και μόνο μετά από πράξεις του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Κατόπιν τούτου, μέσω της στενής συνεργασίας των δύο αρμόδιων υπουργείων, εκδόθηκε η πολυαναμενόμενη εγκύκλιος (την οποία μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά παρακάτω), με την υπογραφή του Ειδικού Γραμματέα του Σ.ΕΠ.Ε., Π. Κορφιάτη, η οποία βάζει φρένο στις παράνομες απολύσεις των εκπαιδευτικών, τον Ιούνιο, από τα ιδιωτικά σχολεία.

Στην εγκύκλιο αναλύονται τα ισχύοντα στην εκπαιδευτική νομοθεσία και καταγράφονται με λεπτομέρειες οι παράνομες εργοδοτικές πρακτικές από τις οποίες επιβαρύνονται τόσο τα δημόσια ταμεία όσο και οι εκπαιδευτικοί. Τέλος, δίδονται οδηγίες για το τι θα πρέπει να κάνουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας για να τηρηθεί η νομιμότητα.

Ήδη, όπως αναφέρει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ), η οποία χαιρετίζει την εν λόγω πρωτοβουλία, δεκάδες τέτοιες παράνομες απολύσεις επιστρέφονται ως άκυρες από τις αρμόδιες υπηρεσίες (χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα σε γνωστά ιδιωτικά σχολεία της Ανατολικής Θεσσαλονίκης), μετά την παρέμβαση του υπουργείου Εργασίας, καθώς (όπως είναι φυσικό) δεν υπάρχει η διοικητική πράξη έγκρισης της απόλυσης από το Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Ακόμη, ο Ειδικός Γραμματέας του Σ.ΕΠ.Ε. καλεί τις κατά τόπους Επιθεωρήσεις Εργασίας να ελέγξουν άμεσα, εάν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της περιοχής αρμοδιότητας τους  έχουν υποβάλει  στο «ΕΡΓΑΝΗ» έντυπα καταγγελιών σύμβασης τον Ιούνιο του 2018 για ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς τόσο ορισμένου όσο και αορίστου χρόνου.  Στις περιπτώσεις αυτές, δίδεται η εντολή να διαβιβαστούν τα ευρήματα ελέγχου στις αρμόδιες Εισαγγελίες για περαιτέρω διερεύνησή τους.

Η ΟΙΕΛΕ σημειώνει ότι με την παραπάνω πρωτοβουλία επιλύεται ένα σημαντικό πρόβλημα ανομίας στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Εφιστά, όμως, την προσοχή για την ορθή και πιστή τήρηση της νομοθεσίας για όλους τους εργαζόμενους. Η Ομοσπονδία ζητεί επίσης ο έλεγχος αυτός των ιδιωτικών σχολείων να  επεκταθεί και στα προηγούμενα χρόνια, με εκκίνηση τουλάχιστον από το 2016, όταν και ξεκίνησε να εφαρμόζεται το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση.

Τέλος, καλεί τους εκπαιδευτικούς να μην υπογράφουν κανένα κείμενο καταγγελίας σύμβασης, υπενθυμίζοντας ότι βάσει της κείμενης νομοθεσίας:

  • «Για τους συναδέλφους με διοριστήριο διετίας, η καταγγελία μπορεί να γίνει μόνο την 31η Αυγούστου του δεύτερου έτους της σύμβασης (στο τέλος της διετίας μπορεί να καταγγελθεί την 31/8).

  •  Για τους συναδέλφους με διοριστήριο αορίστου χρόνου, η καταγγελία μπορεί να γίνει μόνο μέσα από τις διαδικασίες που προβλέπει το άρθρο 56 του Ν. 4472/2017. Μετά την έγκριση της καταγγελίας σύμβασης από τα αρμόδια θεσμικά όργανα της πολιτείας, ο εκπαιδευτικός παραμένει στο σχολείο έως ότου εκδοθεί η τελική διοικητική πράξη της αρμόδιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

  • Για τους συναδέλφους που αναπληρώνουν εκπαιδευτικούς σε άδεια μητρότητας/εκπαιδευτική, η σύμβασή τους λήγει με την επιστροφή του εκπαιδευτικού που βρισκόταν σε άδεια στα διδακτικά του καθήκοντα και μόνο τότε».

Αναλυτικά η προαναφερθείσα εγκύκλιος:

EΛΛHNIKH ΔHMOKPATIA

YΠOYPΓEIO ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΙΔΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ

Αθήνα, 19-06-2018

A.Π:ΕΣ-209307-2018/10001

ΠΡΟΣ:1)Περιφερειακές Διευθύνσεις Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων

2)Τμήματα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων

ΚΟΙΝ: Διεύθυνση Προγραμματισμού και Συντονισμού Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων

 

Tαχ. Δ/νση: Δραγατσανίου 8, Αθήνα

Tαχ. Kώδικας: 101 10

Tηλ.: 2131516500

Fax: 210 3748754

E-mail: gsepe@ypakp.gr

Θέμα:

Ιδιωτικά εκπαιδευτήρια Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και η υπηρεσιακή

κατάσταση του εκπαιδευτικού τους προσωπικού

Με το άρθρο 29, παρ. 1, του Ν.682/1977 καθορίζεται ότι το διδακτικό προσωπικό των ιδιωτικών σχολείων επιλέγεται από τον ιδιοκτήτη τους, αλλά διορίζεται από το κατά τόπο αρμόδιο διοικητικό όργανο (Δ/ντής-Δ/ντρια Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπαίδευσης) που ασκεί την εποπτική αρμοδιότητα για την οικεία κάθε φορά ιδιωτική σχολική μονάδα. Ο διορισμός συντελείται με το διοριστήριο, το οποίο αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη. Το κατ’ ουσίαν περιεχόμενο της πράξης αυτής είναι η έγκριση του διοικητικού οργάνου για τη σύναψη τής, κατά τον τύπο, συμβατικής σχέσης μεταξύ του ιδιοκτήτη της ιδιωτικής σχολικής μονάδας (σχολάρχη) και του προτεινόμενου από αυτόν προς πρόσληψη εκπαιδευτικού. Τονίζεται ότι η έγκριση του κατά τόπο αρμόδιου διοικητικού οργάνου προηγείται χρονικά της σύναψης της σύμβασης μεταξύ των (ιδιωτών) αντισυμβαλλομένων. Αντικείμενο της έγκρισης, είναι η διαπίστωση της τήρησης της ισχύουσας κείμενης νομοθεσίας που, κατά το χρόνο έκδοσης της πράξης, ρυθμίζει τόσο τις προϋποθέσεις σύναψης της σύμβασης όσο και των μειζόνων συμβατικών όρων, που θα πρέπει να τη διέπουν. Έτσι, ενδεικτικά, μια ελεγχόμενη θετική προϋπόθεση είναι η εγγραφή του προτεινόμενου εκπαιδευτικού στην επετηρίδα ιδιωτικών εκπαιδευτικών του άρθρου 28 παρ. 1 του Ν.682/1977, όπως ισχύει, ενώ μια άλλη ελεγχόμενη αποθετική προϋπόθεση είναι ο προτεινόμενος χρόνος της υπό κατάρτιση σύμβασης να μην υπολείπεται του (κάθε φορά) νομοθετικά καθοριζόμενου.

Στο άρθρο 30, παρ. 1 και 2, του ν.682/1977 (Α’ 244), όπως το εν λόγω άρθρο προστέθηκε με την παρ. 1, του άρθρου 28 του ν.4415/2016 (Α’ 159), ορίζεται: «1. Οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά σχολεία εκπαιδευτικοί, υπηρετούν με σχέση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου κατά τα οριζόμενα στις επόμενες παραγράφους. 2. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί προτείνονται προς πρόσληψη από τον ιδιοκτήτη του ιδιωτικού σχολείου και μετά την έγκριση της πρότασης από το Διευθυντή της οικείας Διεύθυνσης συνάπτουν σύμβαση ορισμένου χρόνου, η οποία αρχίζει την ημέρα παροχής των υπηρεσιών από τον εκπαιδευτικό και λήγει την 31η Αυγούστου του δεύτερου έτους από την πρόσληψή του. Κατά τη λήξη της διετίας ο ιδιοκτήτης μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση. Μετά την πάροδο της διετίας και εφόσον η σύμβαση δεν καταγγελθεί κατά τα ανωτέρω, μετατρέπεται αυτοδικαίως σε σύμβαση αορίστου χρόνου».

Στις παρ. 3 και 9 του άρθρου 30 του ίδιου νόμου, όπως η παρ. 9 αντικαταστάθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 56 του ν.4472/2017 (Α’ 74), ορίζεται: «3. Η σύμβαση αορίστου χρόνου είναι δυνατόν να καταγγελθεί μόνο για τους παρακάτω λόγους: α) … β) … γ) … δ…. ε) .. αα) …, ββ) …, γγ) …, δδ)… … 9. Η σύμβαση εργασίας μεταξύ του ιδιοκτήτη ιδιωτικού σχολείου και του ιδιωτικού εκπαιδευτικού λύεται με το θάνατο, την έκπτωση, την αποδοχή παραίτησης και την καταγγελία της σύμβασης εργασίας και εκδίδεται σχετική πράξη του αρμόδιου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Η νομιμότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας για τους λόγους που προβλέπονται στην περίπτωση α΄ και στην υποπερίπτωση δδ΄ της περίπτωσης ε΄ της παραγράφου 3 κρίνεται από ανεξάρτητη Επιτροπή, η οποία εξετάζει αν η σύμβαση εργασίας καταγγέλθηκε νομίμως και αν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη και αποφαίνεται σχετικά. Η ανωτέρω Επιτροπή … υποβάλλει την πρότασή της στον αρμόδιο Διευθυντή Εκπαίδευσης στην οποία διατυπώνεται η κρίση της σχετικά με τη νομιμότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας κατά τα ανωτέρω. Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης έχει δέσμια αρμοδιότητα να εκδώσει σχετική απόφαση περί απόλυσης ή μη του εκπαιδευτικού, σύμφωνη με το περιεχόμενο της πρότασης της Επιτροπής …. Η απόφαση αυτή κοινοποιείται στους ενδιαφερομένους. ….Η καταγγελία της σύμβασης του εκπαιδευτικού δεν παράγει έννομα αποτελέσματα πριν από την παρέλευση της προθεσμίας για την έκδοση της σχετικής απόφασης της Επιτροπής. Ύστερα από την έκδοση της απόφασης του Διευθυντή Εκπαίδευσης, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προσφύγουν στα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια. …Απολύσεις ιδιωτικών εκπαιδευτικών που λαμβάνουν χώρα χωρίς την τήρηση της ανωτέρω διαδικασίας είναι άκυρες».

Παραταύτα και σε συνέχεια των ανωτέρω υπάρχουν περιπτώσεις που προκειμένου οι σχολάρχες να αποφύγουν την καταβολή μισθών και ασφαλιστικών εισφορών κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών, δηλώνουν στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ την καταγγελία της σύμβασης εργασίας ορισμένων εκπαιδευτικών της σχολικής τους μονάδας, χωρίς να γνωστοποιούν τις εν λόγω καταγγελίες στην αρμόδια Δ/νση Εκπαίδευσης (η οποία έχει προβεί στον σχετικό διορισμό και είναι αρμόδια για να κρίνει τη νομιμότητα και την καταχρηστικότητα ή μη της καταγγελίας). Με τον τρόπο αυτό, οι εκπαιδευτικοί εγγράφονται στον ΟΑΕΔ για τους θερινούς μήνες και κατόπιν οι σχολάρχες αναγγέλλουν την πρόσληψη των ίδιων εκπαιδευτικών στις αρχές Σεπτεμβρίου. Για το χρονικό διάστημα των μηνών αυτών, αφενός οι εργοδότες δεν καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές και ενδεχομένως μισθούς, και ταυτόχρονα ο ΟΑΕΔ καταβάλλει επίδομα ανεργίας στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι εμφανίζονται ως απολυμένοι, παρότι δεν είναι.

Τονίζεται, ότι κατά την προμνησθείσα κείμενη νομοθεσία (ν.682/1977) η απόλυση ενός ιδιωτικού εκπαιδευτικού δεν δύναται να λάβει χώρα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, το οποίο ορίζεται από την 1η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους έως την 31η Αυγούστου του επόμενου ημερολογιακού έτους. Συνεπώς, απόλυση κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών είναι κατά κανόνα παράνομη.

Έχοντας υπόψη τα πιο πάνω, καλούνται τα Τ.Ε.Ε.Σ όπως ελέγξουν εάν αφενός τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της περιοχής αρμοδιότητας τους έχουν υποβάλει στο Π.Σ Εργανη έντυπα E6 καθ’ όλη τη διάρκεια μηνός Ιουνίου 2018 και αφετέρου εάν, έπειτα από διασταύρωση στοιχείων όπως έλεγχος εντύπου Ε3, που αφορά πρόσληψη εργαζόμενου όπου διαφαίνεται η διάρκεια της εργασιακής σχέσης, διαπιστωθεί η λύση της σύμβασης πριν την λήξη του ορισμένου χρόνου. Στις περιπτώσεις αυτές, λαμβάνοντας υπόψη το ως άνω πλαίσιο, να διαβιβαστούν τα ευρύματα ελέγχου στις αρμόδιες Εισαγγελίες για περαιτέρω διερεύνησή τους. Για τα αποτελέσματα των ελέγχων παρακαλούνται τα Τμήματα Συντονισμού Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων να ενημερώσουν το γραφείο μας έως τις 12/7/2018.

Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΡΦΙΑΤΗΣ

ΠΗΓΗ: left.gr