της 

Εργασία σε υψηλές θερμοκρασίες. Οι οδηγοί αναγκάζονται να ουρούν σε μπουκάλια για να μη χάνουν παραγωγικό χρόνο. Οι εργαζόμενοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό. Η εργοδότρια εταιρεία φοροδιαφεύγει. Όχι, σημείο αναφοράς δεν είναι πάλι η Ελλάδα, αλλά η Γερμανία και η Ισπανία. Η εμπειρία αυτή (όπως καταγράφεται σε διάφορα tweets ανά τον κόσμο) βιώνεται από όποιον εργάζεται για τον ιστότοπο διαδικτυακού εμπορίου Amazon. Κάποιος επιχειρηματίας θα έλεγε ότι χάρη σε αυτές ακριβώς τις συνθήκες επεκτάθηκε η Amazon παγκοσμίως. Πριν λίγα χρόνια, δυστυχώς, την ίδια θέση θα υποστήριζαν και μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που θα ήθελαν να είναι μεγάλοι, αλλά δεν είναι. Γερμανοί και Ισπανοί εργαζόμενοι έκαναν αυτό που μπορούσαν, απήργησαν.

Η πιο καίρια αντίδραση ήρθε από τους πελάτες-πολίτες, που, σε αντίθεση με τα συνηθισμένα, έβαλαν το προσωπικό όφελος (αγορά πολλών σε τιμή λίγων) σε δεύτερη μοίρα. Μποϊκοτάζ, και μάλιστα στη λεγόμενη Prime Day* της εταιρείας. Στη χώρα μας, αν και δεν είναι σύνηθες για τους Έλληνες, οι σωστοί επιχειρηματίες επιβραβεύονται. Παράδειγμα, μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ που δεν ανοίγει τις Κυριακές και δεν έκανε από το 2011 μείωση μισθών στους υπαλλήλους. Παράδειγμα, εταιρεία παραγωγής τσιγάρων που αμείβει με μπόνους τους εργαζόμενους. Παράδειγμα, αλυσίδα γερμανικού σούπερ μάρκετ η οποία, από τη στιγμή που ο κόσμος έκανε μποϊκοτάζ στα γερμανικά προϊόντα, ξεκίνησε να τοποθετεί στα ράφια της, και να το διαφημίζει, προϊόντα Ελλήνων παραγωγών ανά περιοχή.

Από την άλλη, σε άλλο κλάδο της οικονομίας μας, στον τουρισμό, ολοένα και αυξάνονται οι μαρτυρίες για κακές εργασιακές συνθήκες. Για τους εποχικούς υπαλλήλους πολυτελών και ιδιαίτερων εστιατορίων, ξενοδοχείων και λοιπών καταστημάτων κοσμοπολίτικων κατά τα άλλα νησιών, ο ύπνος σε δωμάτια που στοιβάζονται σωρηδόν, οι μη αμειβόμενες υπερωρίες και η ζωή που υπάρχει τη μία μέρα του ρεπό είναι η κανονικότητα. Τι θα γινόταν αν οι κοσμοπολίτες τουρίστες, ή ακόμα καλύτερα, οι εγχώριοι τουρίστες με το σύνδρομο του κοσμοπολίτη έκαναν μποϊκοτάζ; Για να συμβεί αυτό, οι εργαζόμενοι θα έπρεπε να κοινοποιήσουν την κατάσταση. Δύο επιλογές: Ειδοποίηση της Επιθεώρησης Εργασίας. Κανείς δεν μιλά ή υπάρχει συνεννόηση για το τι θα ειπωθεί. Όσο για τον καλούντα; Απόλυση και αποκλεισμός από άλλη εργασία. Αυτό δεν είναι εκφοβισμός, είναι η εργασιακή πραγματικότητα απλών ανθρώπων χρόνια τώρα. Δεύτερη επιλογή; Μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Άμεσα, γρήγορα και, όπως στη Γερμανία, αποτελεσματικά.

* Μια ημέρα με πολύ μεγάλες εκπτώσεις, όπως η Black Friday, που υπόσχονται επιπρόσθετα αποστολή των παραγγελιών εντός 24 ωρών

Αναδημοσίευση από avgi.gr