Το πρώτο «ταρακούνημα» της κυβέρνησης στη μεταμνημονιακή εποχή εμπεριέχει την αύξηση του κατώτατου μισθού… Ο στόχος είναι η όποια αύξηση να περάσει στις τσέπες των μισθωτών στις αρχές του 2019 (συνεπώς να έχει θεσμοθετηθεί τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους).

Πρόκειται για μια κίνηση υψηλής πολιτικής αξίας καθώς αναμένεται να θεραπεύσει πολλές από τις πληγές που προκλήθηκαν στο αριστερό προφίλ της κυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ενα προφίλ που βλήθηκε ήδη από το καλοκαίρι του 2015 όταν και υπεγράφη το τρίτο Μνημόνιο σε αντιδιαστολή με το δημοψήφισμα του ελληνικού λαού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπουργός Εργασίας Ε. Αχτσιόγλου έχει ήδη έτοιμη την τροπολογία που απαιτείται προκειμένου να ξεκινήσουν άμεσα (το αργότερο στις αρχές Οκτωβρίου) οι σχετικές συζητήσεις.

Στις προθέσεις της υπουργού είναι με την τροπολογία να αλλάξει, μόνο για φέτος, η σχετική διαδικασία που προβλέπει εκκίνηση των σχετικών συζητήσεων τον μήνα Μάρτιο.

Ουσιαστικά μέσω της τροπολογίας θα ορίζεται κατ’ εξαίρεση φέτος ότι η σχετική διαδικασία θα εκκινήσει μέσα στο φθινόπωρο, ενώ θα περιλαμβάνει, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, συντετμημένες προθεσμίες για όλα τα στάδια που προβλέπονται στην εργατική νομοθεσία για την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Εχοντας πλέον περιθώρια ελιγμών και με επιχείρημα ότι ο κατώτατος μισθός έχει παραμείνει παγωμένος από τον Φεβρουάριο του 2012 (όταν η κυβέρνηση Παπαδήμου με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου άλλαξε τα πάντα στις εργασιακές σχέσεις), η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας θέλει να δώσει πνοή στην οικονομία μέσω της αύξησης της αγοραστικής δύναμης του κόσμου της μισθωτής εργασίας.

Για να αυξηθεί (ή και να μειωθεί) ο κατώτατος μισθός μετά το τσεκούρωμα από τα 751 στα 586 ευρώ (511 για τους νέους) με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Φεβρουαρίου 2012, θα πρέπει να υπάρξει μια διαδικασία την οποία ορίζει ο 4172/2013.

Σύμφωνα με αυτόν τον μηχανισμό, ο καθορισμός του κατώτατου μισθού δεν αποτελεί προϊόν διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων (ΓΣΕΕ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ και πλέον και ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος).

Κατ’ αρχάς στο νέο σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού βασικό ρόλο διαδραματίζουν οι πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και οι στοχεύσεις για την καταπολέμηση της ανεργίας και την αύξηση της απασχόλησης.

Ετσι, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών.

Η διαδικασία με βάση τον νόμο θα πρέπει να εκκινεί στις αρχές εκάστου έτους και να θεσμοθετεί τον κατώτατο μισθό ο εκάστοτε υπουργός Εργασίας την 1η Ιουλίου του ίδιου έτους.

Αναλυτικότερα:

• Μέχρι τον Μάρτιο μια ομάδα επιστημονικών φορέων, ρητώς καθοριζόμενη στον νόμο, καλείται να συντάξει έκθεση με την αξιολόγηση του ισχύοντος κατώτατου μισθού και ημερομισθίου. Σε αυτή την έκθεση θα πρέπει να περιλαμβάνονται οι εκτιμήσεις τους για την προσαρμογή του στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες.

Οι επιστημονικοί αυτοί φορείς είναι η Τράπεζα της Ελλάδος, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), το Ινστιτούτο Εργασίας των ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ), το Ινστιτούτο ΙΜΕ- ΓΣΕΒΕΕ, το Ινστιτούτο Βιομηχανικών και Οικονομικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ).

• Από τον Μάρτιο και μέχρι το τέλος Μαΐου θα πρέπει να συντελεστεί διαβούλευση-κοινωνικός διάλογος μεταξύ κυβέρνησης, κοινωνικών εταίρων αλλά και των επιστημονικών φορέων, που θα τον συντονίζει τριμελής επιτροπή με πρόεδρο τον εκάστοτε πρόεδρο του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) και δύο εκπροσώπους του υπουργού Οικονομικών και του υπουργού Εργασίας.

• Από εκεί και πέρα αναλαμβάνει δράση ο υπουργός Εργασίας, ο οποίος έως το τέλος του Ιουνίου, υποχρεούται να φέρει στη Βουλή πρόταση νόμου με τον κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο έχοντας λάβει υπόψη του το πόρισμα διαβούλευσης.

Ολα αυτά, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της υπουργού Εργασίας, θα γίνουν όχι την άνοιξη του 2019 αλλά το φθινόπωρο του 2018 και μάλιστα με ασφυκτικές προθεσμίες ώστε να έχουν όλα τελειώσει στο τέλος του τρέχοντος έτους…

Μοντέλο Πορτογαλίας

Όσον αφορά το ύψος, πρόθεση είναι ο κατώτατος μισθός να φτάσει πάλι στα 751 ευρώ, όχι άμεσα αλλά τμηματικά.

Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι λοιπόν να υιοθετηθεί το μοντέλο που ακολούθησε η Πορτογαλία για την αύξηση του κατώτατου μισθού στη δική της μεταμνημονιακή περίοδο!

Ετσι επιδίωξη είναι να υπάρξει μια αύξηση της τάξεως των 30-50 ευρώ εντός του 2019 και ακολούθως κάθε χρόνο να υπάρχει, μέσα από τη θεσμοθετημένη διαδικασία, αύξηση ώστε μέσα σε 2-3 έτη να προσεγγίσουμε πάλι τα 751 ευρώ.

Η Πορτογαλία αντίστοιχα, όταν εξήλθε του δικού της προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, προχώρησε σε αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 27 ευρώ (από 530 σε 557), ένα έτος μετά (το 2018) ανέβηκε στα 580 ευρώ και στοχεύει το 2019 να αυξηθεί πάλι στα 600 ευρώ.

ΠΗΓΗ: efsyn.gr