του Γιώργου Μακράκη*

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεδίπλωσε γι’ άλλη μια φορά, μέσω της ΔΕΘ, τ’ όραμά του για την Εκπαίδευση. Ένα όραμα συνυφασμένο με τις λογικές της ιδιωτικοποίησης οποιοδήποτε κοινωνικού αγαθού, όπως της παιδείας, και συνώνυμο του άκρατου νεοφιλελευθερισμού με την απαξίωση των εργασιακών δικαιωμάτων.

Το σχέδιο του προέδρου της ΝΔ αποτυπώνεται στους παρακάτω άξονες:

Ø  Το σχολείο των ιδιωτών: «Η Παιδεία έχει ανάγκη από πιο αυτόνομα και δημιουργικά σχολεία. Με μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση, στη διαχείριση πόρων, στην κατάρτιση προγράμματος σπουδών. Να ξεφύγουμε από την τυραννία του ωρολόγιου προγράμματος.» Η οικονομική αυτονομία των σχολικών μονάδων αποτελεί βασική στρατηγική κατεύθυνση όλων των συντηρητικών και νεοφιλελεύθερων πολιτικών δυνάμεων. Ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης επιθυμεί δηλαδή τη μεγαλύτερη δυνατή συρρίκνωση της κρατικής χρηματοδότησης για τη Δημόσια Εκπαίδευση με απώτερο σκοπό το πέρασμά της σε ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις με σαφή ανταλλάγματα. Ο προσανατολισμός του κ. Μητσοτάκη είναι από το Δημόσιο Σχολείο όλων των παιδιών να περάσουμε στο Σχολείο των λίγων και των ιδιωτών.

Ø  Ελαστικοποίηση των εργασιακών δικαιωμάτων: Η εγχώρια νεοδεξιά απαρνείται το σταθερό προσωπικό στις βασικές δομές του κοινωνικού κράτους, όπως και στην Εκπαίδευση. Για το λόγο αυτό ο πρόεδρος της ΝΔ ανάφερε στη ΔΕΘ «επιλογή διδακτικού προσωπικού από αυτόνομα σχολεία». Στην ουσία δηλαδή απαξιώνει το εκπαιδευτικό έργο των χιλιάδων αναπληρωτών συναδέλφων που στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια το Δημόσιο Σχολείο, που υπηρετούν τη δημόσια εκπαίδευση σε κάθε γωνιά της Ελλάδος. Καταργεί στην πράξη την προϋπηρεσία των συναδέλφων, και διαμορφώνει πεδίο ανταγωνισμού με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια για τη διαχείριση των σχολείων (manager) και την επιλογή του διδακτικού προσωπικού. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα η εφημερίδα ‘’ΤΑ ΝΕΑ’’ που πρόσκειται σε ΝΔ-ΚΙΝΑΛ σε πρωτοσέλιδό του χαρακτήρισε τις 23.000 προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών πελατειακές. Προφανώς η ΝΔ και τα φιλικά τους ΜΜΕ δεν αγνοούν πως το Δημόσιο Σχολείο έχει ανάγκη από μόνιμες προσλήψεις, αλλά εκείνο που επιδιώκουν είναι η περαιτέρω συρρίκνωσή του, οι νέες σαρωτικές συγχωνεύσεις που είχαν κάνει παλαιότερα, η αύξηση του ωραρίου κ.ά.

Ø  Αντιδραστική αξιολόγηση με απολύσεις: Ο πρόεδρος της ΝΔ δεν κρύβει την αγάπη του για το αγγλοσαξονικό μοντέλο αξιολόγησης με τιμωριτικά χαρακτηριστικά και απολύσεις,  «αξιολόγηση παντού». Εξάλλου, από τον κ. Μητσοτάκη έχουμε συγκεκριμένα δείγματα γραφής με την αυθαίρετη αξιολόγηση των ποσοστώσεων (μισθολογική καθίζηση) και τις 2.500 απολύσεις (εκπαιδευτικών, σχ. Φυλάκων, καθαριστριών).


Κατά συνέπεια το πρόγραμμα του Κ. Μητσοτάκη και της ΝΔ για την Παιδεία ουσιαστικά είναι ένας ύμνος για το νεοφιλελευθερισμό. Χρειάζεται μια ηχηρή απάντηση αποδοκιμασία από τα εκπαιδευτικά συνδικάτα και γενικότερα το δημοσιοϋπαλληλικό κίνημα.

Επίσης, χρειάζεται η ΔΑΚΕ Εκπαιδευτικών να ξεκαθαρίσει αν ασπάζεται τις θέσεις του πολιτικού της φορέα. Βέβαια αν κρίνουμε από τα «παλαμάκια» μέσα στην αίθουσα της ΔΕΘ μάλλον τα υιοθετούν …

 

*Ο Γιώργος Μακράκης είναι Δάσκαλος και Αναπλ. Γραμματέας της ΑΔΕΔΥ