-του Νεκτάριου Κορδή

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

   Την ώρα που η Ν.Δ. βαυκαλίζεται ότι η ώρα της επιστροφής της στην εξουσία πλησιάζει, εντείνει καθημερινά τις επιθέσεις της και απέναντι στο δημόσιο σχολείο, προοιωνίζοντας τη νεοφιλελεύθερη μετάλλαξή του. Δεν ξεχνάμε ότι ο Τομέας παιδείας της ΝΔ στο πρόσφατο παρελθόν έβλεπε φαντάσματα εκπαιδευτικούς, και δεν ξεχνάμε επίσης ότι ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, έχει δείξει ξεκάθαρα δείγματα γραφής στο παρελθόν, αφού ως υπουργός διοικητικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, προχώρησε στη διαθεσιμότητα – απόλυση 2500 εκπαιδευτικών από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση. Είναι ο ίδιος που έχει τονίσει επανειλημμένως ότι: «στο Δημόσιο υπάρχει λίπος»! Μιλώντας στην 83η ΔΕΘ είπε χαρακτηριστικά: «Η Παιδεία έχει ανάγκη από πιο αυτόνομα και δημιουργικά σχολεία. Με μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση, στη διαχείριση πόρων, στην επιλογή διδακτικού προσωπικού, στην κατάρτιση προγράμματος σπουδών. Να ξεφύγουμε από την τυραννία του ωρολογίου προγράμματος.» Το μοντέλο που «οραματίζεται» επομένως ο κ. Μητσοτάκης για το Δημόσιο Σχολείο έχει την εξής δομή: Αξιολόγηση και απόλυση εκπαιδευτικών, «αυτονομία» και εξάρτηση των σχολείων από ιδιωτικά κεφάλαια (χορηγοί με προοπτική να επεμβαίνουν και στο πρόγραμμα σπουδών), vouchers (κουπόνια) στους γονείς για «ελεύθερη» επιλογή σχολείου, πρόσληψη μάνατζερ για διευθυντές, πρόσληψη προσωπικού από τις σχολικές μονάδες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τρόπο πρόσληψης και για τις σχέσεις εργασίας, με την άρση της έννοιας του μόνιμου δημόσιου λειτουργού να είναι κυρίαρχη στη «μεγάλη ιδέα» τους».

   Το σχολείο ως αυτόνομη οικονομική μονάδα που υπόσχεται ο Πρόεδρος της ΝΔ, είναι απόλυτα σύμφωνο με τα νεοφιλελεύθερα πρότυπα που «άνθισαν» την εποχή της Μάργκαρετ Θάτσερ. Έχει ως στόχο ένα σχολείο – επιχείρηση, που θα αναζητά οικονομικούς πόρους από οπουδήποτε, θα προσλαμβάνει εκπαιδευτικούς  με κριτήριο το κόστος τους και όχι μόνο τις παιδαγωγικές τους γνώσεις και ικανότητες. Έτσι θα έχουμε σχολεία πολλών ταχυτήτων, με ξεχωριστά προγράμματα, που στόχο θα έχουν να καλύπτουν τις ΄΄ανάγκες΄΄ πελατών ( πχ επιθυμίες γονέων για συγκεκριμένες δραστηριότητες ) και όχι τις πραγματικές μαθησιακές ανάγκες των μαθητών. Με εκπαιδευτικούς υποτελείς στο διευθυντή – μάνατζερ, που θα διδάσκουν όπως και ό,τι αυτός θα τους υποδεικνύει, αφού η εργασιακή τους πορεία θα εξαρτάται από αυτόν.  Η όλη σύλληψη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιχειρούμενη από τη ΝΔ  ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, αφού οι μικρές επιχειρήσεις/ σχολικές μονάδες σταδιακά ή και πιο άμεσα, θα καλούνται να καλύψουν μόνες τους τα λειτουργικά τους έξοδα, να αποδεσμευτούν από την κρατική χρηματοδότηση. Μια τέτοια εκπαίδευση θα αφήσει το μεγάλο κομμάτι των μαθητών και μαθητριών πίσω, αφού οι πιο εύρωστες  τέτοιες επιχειρήσεις, θα είναι στόχος των κατά τεκμήριο ικανότερων εκπαιδευτικών, αλλά και των οικονομικά ισχυρότερων μαθητών.O προσανατολισμός του Κ. Μητσοτάκη είναι από το Δημόσιο Σχολείο όλων των παιδιών να περάσουμε στο σχολείο των λίγων και των ιδιωτών! Μέσα σε ένα τέτοιο σκηνικό φυσικά, οι ασθενέστεροι οικονομικά και κοινωνικά μαθητές, αντί να ενισχύονται περισσότερο (βλέπε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας), θα περιορίζονται σε όσες μορφωτικές παροχές περισσεύουν σε εκπαιδευτικές μονάδες που θα βρίσκονται χαμηλά στο εκπαιδευτικό χρηματιστήριο, επειδή δεν κατάφεραν να προσελκύσουν οικονομικούς πόρους και καλά ΄΄βιογραφικά΄΄ εκπαιδευτικών.  Η θέση της ΝΔ αποτελεί την αποθέωση  της αγοραίας λογικής στην εκπαίδευση.

   Η πρόταση του Κ. Μητσοτάκη βρίσκεται στον αντίποδα της βασικής αντίληψης της εκπαιδευτικής κοινότητας για δωρεάν δημόσια εκπαίδευση για όλα τα παιδιά και σε όλες φυσικά τις βαθμίδες της, αφού  η εκπαίδευση είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα.

Αθήνα 17/9/2018

Νεκτάριος Κορδής

Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ

με τις ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ –ΣΥΝΕΚ

nekordis@yahoo.gr –κιν.6977513534