του Γιώργου Μακράκη

Στην 88η Γενική Συνέλευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες, πέρα από τα θέματα του Κλάδου που συζητήθηκαν και πάρθηκαν οι όποιες αποφάσεις, υπήρχε ένα διάχυτο κλίμα ανησυχίας και αγωνίας για τις εξελίξεις που θα δρομολογηθούν στη Δημόσια Εκπαίδευση, ανάλογα με το αποτέλεσμα των εθνικών εκλογών. Οι προγραμματικές θέσεις της Νέας Δημοκρατίας για την Εκπαίδευση, «θορύβησαν» ακόμη (!) και τα στελέχη της ΔΑΚΕ. Μάλιστα, σ’ ένα χαρακτηριστικό πανό ανέσυραν πολιτική φρασεολογία του Κωνσταντίνου Καραμανλή, «πιστή στις αξίες του κοινωνικού ριζοσπαστικού φιλελευθερισμού», θέλοντας να προλάβουν πως εκείνα που θα κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην Εκπαίδευση, αν και εφόσον κυβερνήσει, δεν έχουν καμία σχέση με αυτούς. Τόσο πολύ έχουν τρομοκρατηθεί τα συνδικαλιστικά στελέχη που πρόσκεινται στη Νέα Δημοκρατία!

Οι θέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης φανερώνουν τη Νέα Διάλυση που ετοιμάζουν στην Εκπαίδευση, θέλοντας να συνεχίσουν αυτά που άφησαν στη μέση το 2014. Μια σύντομη ιστορική αναδρομή της περιόδου 2010-2014 (ΝΔ-ΚΙΝΑΛ) αρκεί να θυμίσει τις χιλιάδες συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, τις απολύσεις εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, το ασφυκτικό πειθαρχικό δίκαιο που τρομοκράτησε την καθημερινότητα των σχολείων, τα σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων (εαεπ, κλασικά, ολιγοθέσια), την ατομική αξιολόγηση με τις αυθαίρετες ποσοστώσεις που οδηγούσαν σε απολύσεις και άλλα πολλά.

Το νέο σχέδιο της ΝΔ για την Εκπαίδευση είναι ακόμη πιο σκληρό, καθώς κυριαρχεί η ιδεολογική κατεύθυνση του νεοφιλελευθερισμού με την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων κοινωνικών αγαθών και τον δραστικό περιορισμό των εργασιακών δικαιωμάτων. Στο πεδίο των μόνιμων προσλήψεων η ιδεολογική εμμονή του Κ. Μητσοτάκη, ως γενική αρχή, 1 (διορισμός) σε 5 (αποχωρήσεις), αποτυπώνει ξεκάθαρα το σχέδιο του για μείωση του προσωπικού στο Δημόσιο, άρα και στην Εκπαίδευση. Πέρα από αυτό, με ενδεχόμενη κυβέρνηση ΝΔ η τύχη της  προκήρυξης της Ειδικής Αγωγής για 4.500 μόνιμους διορισμούς είναι άγνωστη. Η προκήρυξη αυτή που βρίσκεται σε εξέλιξη και αποτελεί την αρχή των προσλήψεων στην Εκπαίδευση μετά από δέκα χρόνια αδιοριστίας, περνά από διάφορες παλινωδίες στο εσωτερικό της ΝΔ καθώς δεν αποσαφηνίζουν αν θα συνεχίσουν ή όχι την προκήρυξη των διορισμών, εφόσον εκλεγούν κυβέρνηση.

Για τη Γενική Αγωγή και το εγκεκριμένο σχέδιο των 10.500 διορισμών φυσικά το έχουν ξεκαθαρίσει στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης πως δεν πρόκειται να την αποδεχτούν. Αμφισβητούν την αναγκαιότητα τόσων διορισμών στη Δημόσια Εκπαίδευση, τονίζουν το 1 προς 5 και ταυτόχρονα μιλούν για νέο σύστημα διορισμών με γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Άρα μια νέα θεσμική αλλαγή στο σύστημα διορισμών, ανεξάρτητα αν συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς με αυτήν, αποτελεί συνάμα και τέχνασμα να περάσει μια τετραετία με 0 διορισμούς στα Δημόσια Σχολεία.

Το νεοφιλελεύθερο μοντέλο στην Εκπαίδευση επιτάσσει ένα ασφυκτικό σύστημα ατομικής αξιολόγησης, όπου η μισθολογική καθίζηση και η απόλυση θα κρέμονται πάνω από τους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, η αυθαίρετη αξιολόγηση των σχολείων από γονείς, όπως υποσχέθηκε ο «υποψήφιος» υπουργός παιδείας κ. Χατζηδάκης, μπορεί να φαίνεται «αγαθή» με την πρώτη ματιά σε ορισμένους, ωστόσο αποτελεί μια βαθιά επικίνδυνη επιλογή που οδηγεί στην γκετοποίηση σχολείων, σε χαρακτηρισμούς σχολείων και εκπαιδευτικών με τη μέθοδο της «κουκούλας».

Η μεγάλη τομή με τη θεσμοθέτηση και εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, που παρά τα κτιριακά προβλήματα σε ορισμένες περιοχές αποτελεί μια σημαντική παιδαγωγική και κοινωνική κατάκτηση, θα βρεθεί σε αμφισβήτηση με ενδεχόμενη κυβέρνηση ΝΔ. Αυτό δεν έχει φανερωθεί μονάχα από τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη Βουλή, που ΔΕΝ ψήφισε τη θεσμοθέτηση του Δίχρονου Δημόσιου Νηπιαγωγείου, αλλά και από την πλειοψηφία των Δημάρχων που πρόσκεινται στην ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ που με επιστολές ζητούν την αναστολή του μέτρου και την παραχώρηση των αρμοδιοτήτων της προσχολικής εκπαίδευσης στους δήμους.

Εν κατακλείδι, λοιπόν, το σχέδιο Μητσοτάκη για την Εκπαίδευση είναι σαφές και ξεκάθαρο και διαπνέεται από τα εξής χαρακτηριστικά: α) μείωση εκπαιδευτικού προσωπικού και δημόσιων δαπανών, β) ατομική αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση σχολικών μονάδων στα πρότυπα του αγγλοσαξονικού συστήματος, γ) ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης με εκκίνηση από την προσχολική εκπαίδευση. Το στοίχημα λοιπόν είναι να μην αφήσουμε τη Νέα Διάλυση που ετοιμάζουν στην Εκπαίδευση οι πολιτικοί εκφραστές του νεοφιλελευθερισμού.

*ο  Γιώργος Μακράκης είναι, Δάσκαλος

Αναπλ. Γραμματέας της Ε.Ε. της ΑΔΕΔΥ