Η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού επιδίδεται από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων της σε συνεχή προσπάθεια συκοφάντησης και απαξίωσης των υποδομών και των φορέων διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις μικροπολιτικές της επιδιώξεις.

Έτσι, κατασκευάζει συστηματικά μια ψευδή εικόνα ότι παρέλαβε κατάσταση κατάρρευσης, την ίδια στιγμή που φιλοτεχνείται επιμελώς το προφίλ μιας δήθεν ικανής και αποτελεσματικής υπουργού που σπεύδει προσωπικά να δώσει λύσεις όπου χρειάζεται. Με αυτό το κάλπικο και επικοινωνιακό φαίνεσθαι, όμως, τονίζεται ακόμα περισσότερο το αλαζονικό και παλαιοκομματικό είναι.

Του ΚΩΣΤΑ ΣΤΡΑΤΗ*

Στην πραγματικότητα, μετά τις εκλογές η θέση του Υπουργείου Πολιτισμού, δυστυχώς για μια χώρα με τον πολιτιστικό πλούτο της Ελλάδας, εξέπεσε σε υποπροϊόν ενός υπόγειου πολέμου επιχειρηματικών συμφερόντων με επίκεντρο το καζίνο και τους ουρανοξύστες του Ελληνικού. Παράλληλα, τα νήματα στον χώρο του πολιτισμού κινούνται ολοφάνερα από το στενό περιβάλλον του ίδιου του πρωθυπουργού. Και όπου κινούνται νήματα, υπάρχει διατεταγμένη υπηρεσία και χρειάζονται μαριονέτες.

Τις τελευταίες μέρες, στο πλαίσιο αυτό επιχειρείται με άκομψο τρόπο η δυσφήμηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ). Ορισμένα έκτακτα ζητήματα που προέκυψαν πρόσφατα, και οπωσδήποτε μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, παρουσιάζονται ως δήθεν χρονίζοντα.

Την ίδια στιγμή η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, αντί να ανταποκριθεί στην ενημέρωση που έγκαιρα της έχει γίνει, κωλυσιεργεί ή ακόμα και φέρνει προσκόμματα για την επίλυσή τους, ενώ με δελτία Τύπου σπεύδει να τροφοδοτήσει την επικαιρότητα με αρνητικά δημοσιεύματα.

Τέτοιου τύπου περιστατικά είναι η καταστροφή των σκληρών δίσκων του ΤΑΠ, που λειτουργούσαν μέχρι τις εκλογές και καταστράφηκαν από τους πρόσφατους σεισμούς, όπως και το πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ), που έκλεισε στις 18 Ιουλίου επειδή χρειάστηκε να γίνει μυοκτονία, απολύμανση και συντήρηση στο σύστημα κλιματισμού του. Ανάλογα προβλήματα ανέκυπταν κατά τη διάρκεια και της δικής μας θητείας.

Για παράδειγμα, εργασίες στο σύστημα κλιματισμού του πωλητηρίου του ΕΑΜ είχε χρειαστεί να γίνουν και επί της προηγούμενης κυβέρνησης, κάτι που αντιμετωπίστηκε σε ελάχιστο χρόνο, υπό τον συντονισμό της τότε πολιτικής ηγεσίας και χωρίς το θέμα να πάρει διαστάσεις. Η ποιοτική διαφορά ήθους και ύφους στη άσκηση εξουσίας είναι ότι δική μας μέριμνα υπήρξε σε όλες τις περιπτώσεις η άμεση επίλυση των προβλημάτων, ενώ η σημερινή πολιτική ηγεσία το μόνο για το οποίο ενδιαφέρεται είναι οι φανφαρονισμοί και οι τυμπανοκρουσίες.

Τα «άδεια ράφια» στο πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου οφείλονται στην προσωρινή απομάκρυνση των πωλούμενων, προκειμένου να προστατευτούν κατά τη διάρκεια των εργασιών στο σύστημα κλιματισμού. Όσον αφορά το ζήτημα της μεταφοράς πωλητέων σε ολόκληρη τη χώρα, αυτό είναι ήδη λυμένο και για το άμεσο μέλλον αλλά και σε μόνιμη βάση, όπως αποδεικνύει μια απλή έρευνα στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ). Ειδικά για το ΕΑΜ, αναμένεται η ολοκλήρωση των εργασιών στο σύστημα κλιματισμού του πωλητηρίου, προκειμένου να γίνει αυθημερόν η δρομολογημένη αποστολή ικανού αριθμού πωλητέων.

Το πρώτο εξάμηνο του έτους, παράλληλα με το ευρύτερο πρόγραμμα εξυγίανσης του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, πραγματοποιήσαμε ένα τιτάνιο έργο στα εργαστήρια πιστών αντιγράφων και τα πωλητήρια των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων της χώρας, όπως μπορεί εύκολα να επιβεβαιωθεί με ένα απλό ρεπορτάζ στο ΤΑΠ και τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ. Εξάλλου, για το έργο αυτό υπήρξε σειρά θετικών δημοσιευμάτων, ακόμα και στον αντιπολιτευόμενο την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ Τύπο.

Στα δημοσιεύματα αυτά αναδεικνύεται η σημαντικά αναβαθμισμένη εικόνα των πωλητηρίων και η αναγέννηση της παραγωγικής μηχανής των εργαστηρίων των ΤΑΠ, που υπονομεύτηκε και καθυστέρησε ποικιλοτρόπως από την προηγούμενη πρόεδρο που σήμερα επανακάμπτει. Η παντελής αποτυχία της να δώσει λύσεις σε σειρά ζητημάτων (χρηματαποστολές, μεταφορές πωλητέων, προμήθειες υλικών για τα εργαστήρια, παραγγελίες εμπνευσμένων από την αρχαιότητα εφαρμογών, εφαρμογή του νέου πλαισίου για τα αναψυκτήρια κλπ) είχε ως λογική συνέπεια την αποπομπή της.

Τα αποτελέσματα που πετύχαμε στα πωλητήρια του ΤΑΠ με τη νέα διοίκηση μέσα σε μόλις λίγους μήνες είναι εντυπωσιακά και με οικονομικούς όρους. Τα έσοδα των πωλητηρίων το πρώτο εξάμηνο του 2019 ήταν πάνω από 40% αυξημένα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Το πρόγραμμα στον τομέα εργαστηρίων, πωλητηρίων και πολιτιστικών προϊόντων του ΤΑΠ, καθώς και για την εξωστρέφεια του φορέα, σχεδιάστηκε και συντονίστηκε από άξιους συνεργάτες, χωρίς να ζητηθούν κομματικές διαπιστεύσεις. Πάνω σε αυτό εργάστηκε καθημερινά η μεγάλη πλειοψηφία του ανθρώπινου δυναμικού του ΤΑΠ, μόνιμοι, έκτακτοι και ΟΑΕΔίτες, νέοι άνθρωποι οι περισσότεροι, άλλοι με πολύχρονη εμπειρία, όλοι τους με πολύτιμη γνώση και αστείρευτο μεράκι. Η σημερινή πολιτική ηγεσία επιχειρεί να απαξιώσει το σπουδαίο έργο τους, υιοθετώντας καθεστωτικό ύφος και διχαστικό λόγο.

Εμείς αντίθετα τους ευχαριστούμε, γιατί με την εξαιρετική δουλειά τους έχουν αφήσει ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στο Υπουργείο Πολιτισμού, επιβεβαιώνοντας ότι «γίνεται και αλλιώς». Τα αποτελέσματα που φέραμε μαζί αποτελούν μια μεγάλη παρακαταθήκη για το μέλλον, στο οποίο είμαστε βέβαιοι ότι θα ξανασυναντηθούμε. Τους αφιερώνουμε, λοιπόν, το δίγλωσσο σποτ Εκμαγεύοντας  με πρωταγωνιστές του ίδιους, που το βλέπουν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες στους σταθμούς και τους συρμούς τους ΜΕΤΡΟ, αλλά και στο δίκτυο προβολής του ΕΟΤ, ενώ έχει δρομολογηθεί η προβολή του στα αεροπλάνα και το in flight entertainment app/stream της AEGEAN.

Η νυν υπουργός της ΝΔ γνωρίζει πάρα πολύ καλά τα προβλήματα και τις χρόνιες παθογένειες του ΥΠΠΟΑ και του ΤΑΠ, με τις οποίες εμείς συγκρουστήκαμε μετωπικά χωρίς να σκανδαλολογήσουμε. Φέρει μάλιστα ακέραια την πολιτική ευθύνη γι’ αυτά, αφού υπήρξε γενική γραμματέας του Υπουργείου για πολλά χρόνια, και μάλιστα «διακομματικά», επί των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ αρχικά και στη συνέχεια επί της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Γνωρίζει επίσης πολύ καλά τα πραγματικά επιτεύγματα που της παραδόθηκαν και με τα οποία έχει να αναμετρηθεί.

Ένα ΤΑΠ το οποίο μετά την υποβάθμιση πολλών ετών, έχει ήδη υπερδιπλασιάσει τα έσοδά του από 57 εκατ. το 2014 σε 119 εκατ. το 2018, με αποτέλεσμα η χρηματοδότηση από αυτό προς το Υπουργείο Πολιτισμού να έχει σχεδόν δεκαπλασιαστεί από 7 εκατ. το 2014 σε πάνω από 65 εκατ. το 2019, με τα 45 εκ. να έχουν ήδη εκταμιευτεί από τον Φεβρουάριο.

Παράλληλα, δεν περνά απαρατήρητο ότι το λαλίστατο κατά τα άλλα Υπουργείο Πολιτισμού με τον καταιγισμό δελτίων Τύπου και ανακοινώσεων, τηρεί «αιδήμονα» σιωπή για τη φερόμενη εμπλοκή της σημερινής υπουργού σε σκοτεινές υποθέσεις του παρελθόντος σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, ενώ οι από παλαιότερα γνωστές υποθέσεις στις οποίες φέρεται να είχε συμμετοχή  αποτελούν τμήμα του φακέλου για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας που έχει αποσταλεί στη Δικαιοσύνη. Εδώ, το ρόλο του άτυπου Γραφείου Τύπου της πολιτικής ηγεσίας, για να δοθεί απάντηση στα δημοσιεύματα, ανέλαβε η συνδικαλιστική παράταξη της Νέας Δημοκρατίας.

Επιβεβαιώνεται, έτσι, για μια ακόμα φορά αυτό που η (όχι και τόσο) νέα υπουργός φρόντισε να μας καταστήσει σαφές ήδη από την ημέρα της παράδοσης – παραλαβής του Υπουργείου: μαζί της επιστρέφουν δριμύτεροι οι ίδιοι μηχανισμοί που υπήρξαν καταχθόνιο έρεισμα του συστήματος εξουσίας που χρεοκόπησε τη χώρα.

Αυτή τη φορά, όμως, όλοι οι πολίτες δεν θα τους επιτρέψουμε να το ξανακάνουν.

    *Ο Κώστας Στρατής είναι πρώην υφυπουργός Πολιτισμού

Αναδημοσίευση από sofokleousin.gr