Σε συνέχεια του άρθρου της Κυριακής, προσθέσαμε τα στοιχεία και από την Εθνική Τράπεζα και την Eurobank

Σε συνέχεια του άρθρου για το τι έδωσαν Πειραιώς και Alpha για διαφημιστική προβολή στα ΜΜΕ το έτος 2018 (ΜΜΕ και τραπεζική διαφήμιση: 21 εκ. ευρώ το 2018 από Πειραιώς-Alpha), καταφέραμε εν τέλει και βρήκαμε και δημοσιεύουμε τις αντίστοιχες δαπάνες που έκαναν και οι άλλες δυο συστημικές τράπεζες, η Εθνική και η Eurobank.

Η Εθνική στον τηλεοπτικό σταθμό Άλφα έδωσε 345.602 χιλιάδες ευρώ. Η Alter Ego του Μαρινάκη πήρε 468.516 χιλιάδες ευρώ, ο Ant1 του Κυριακού 627.278 χιλιάδες ευρώ, ενώ ο ΣΚΑΙ εισέπραξε τα περισσότερα αφού έβαλε στα ταμεία του 804.766 χιλιάδες ευρώ. Αν σε αυτά αθροίσουμε και τα 280 χιλιάρικα που πήρε η εφημερίδα Καθημερινή τότε ο όμιλος του Γιάννη Αλαφούζου πήρε από την Εθνική Τράπεζα παραπάνω από 1.100.000 ευρώ. Τέλος ΣΚΑΙ και Open πήραν 199.325 και 51.122 ευρώ αντίστοιχα. Τεράστιο ποσό εισέπραξε και από την Εθνική Τράπεζα το Πρώτο Θέμα αφού έβαλε στα ταμεία του 368.000 ευρώ.

Η Eurobank έδωσε στον Άλφα περίπου 515.000 ευρώ, στον Ant1 722.000 ευρώ, ενώ στην Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη 410.000 ευρώ. Ο ΣΚΑΙ έβαλε στα ταμεία του 673.000 ευρώ ενώ η Καθημερινή 377.000 ευρώ. Ο ΣΤΑΡ πήρε 73.000, ενώ το περίεργο είναι ότι η Dimera του Σαββίδη (Open Tv) δεν φαίνεται να εισέπραξε από τη Eurobank κάποιο ποσό. Το Πρώτο Θέμα, τελος, πήρε 292.000 ευρώ.

Το 2018 λοιπόν η Eurobank διέθεσε στα ελληνικά ΜΜΕ συνολικά 7,132,129.36 ευρώ ενώ η Εθνική 6.420.600 ευρώ. Αν σε αυτά προσθέσουμε και τα 21 εκατομμύρια που έδωσαν Πειραιώς και Alpha, τότε τα ελληνικά ΜΜΕ πήραν περίπου 35.000.000 ευρώ το 2018 από τις ελληνικές τράπεζες.

Ας δούμε τώρα αναλυτικά τα ΜΜΕ με τη μεγαλύτερη τραπεζική διαφήμιση για το 2018

ΣΚΑΙ και Καθημερινή του Γιάννη Αλαφούζου

Ant1 Tv

Alter Ego – Βαγγέλης Μαρινάκης

Star Tv – Βαρδινογιάννης

Άλφα – Βαρδινογιάννης – Κοντομηνάς

Πολύ χαμηλά ποσά τραπεζικής διαφήμισης εισέπραξε η Dimera του Ιβάν Σαββίδη.

Dimera – Ιβάν Σαββίδης

Πάμε τώρα στον όμιλο του Πρώτου Θέματος όπου εισέπραξε τα μεγαλύτερα ποσά από όλα τα μη τηλεοπτικά ΜΜΕ. Όπως θα δείτε και στο γράφημα το protothema.gr, η κυριακάτικη εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» αλλά και το Θέμα Radio 104.6 έβαλαν στα ταμεία τους συνολικά 1.771.678 ευρώ. Όπως ανακάλυψα ωστόσο ακόμα μια εταιρία ΜΜΕ συμφερόντων Αναστασιάδη, με επωνυμία «ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΕΟ ΧΡΗΜΑ Α.Ε», την οποία ο Θέμος είχε μαζί με τον Τάσο Καραμήτσο, έλαβε 229.000 ευρώ. Αυτή η εταιρία έχει στην ιδιοκτησία της το site newmoney.gr.

Όμιλος Πρώτου Θέματος – Θέμος Αναστασιάδης

newmoney.gr – Αναστασιάδης, Καραμήτσος

Εξίσου υψηλά ποσά φαίνεται να πήρε και ο δημοσιογραφικός όμιλος του Νίκου Χατζηνικολάου στον οποίον ανήκουν, τόσο η real.gr και ο Ενικός, όσο και η εφημερίδα Real και ο Real Fm.

Συγκρότημα Real – Νίκος Χατζηνικολάου

Στο τελευταίο γράφημα είναι τα διαφημιστικά έσοδα του Φιλελεύθερου. Στον όμιλο του Θανάση Μαυρίδη, ανήκει η εφημερίδα Φιλελεύθερος και το site liberal.gr. Το ποσό μπορεί να είναι πολύ χαμηλότερο σε σύγκριση με τα παραπάνω, αλλά η καθημερινή εφημερίδα «Φιλελεύθερος» πουλάει μόλις 2.500 φύλλα ενώ και ο διαδικτυακός ιστότοπος liberal.gr δεν έχει την επισκεψιμότητα που να δικαιολογεί ένα τέτοιο ποσό. Όπως είχα επισημάνει και στο άρθρο της Κυριακής, τόσο ο Φιλελεύθερος όσο και το liberal.gr αποτελούν κάτι σαν ανεπίσημα έντυπα της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, οπότε συνάγεται το συμπέρασμα πως έπαιξε ενδεχομένως κι αυτό κάποιον ρόλο.

Φιλελεύθερος – Θανάσης Μαυρίδης

Η δημοσιοποίηση των διαφημιστικών εξόδων των τραπεζών έγινε υποχρεωτική το 2016 με νόμο του τότε Υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννη Δραγασάκη. Τα ΜΜΕ που εισέπραξαν τραπεζική διαφήμιση είναι πραγματικά εκατοντάδες. Στα γραφήματα συμπεριλάβαμε αυτά που είτε πήραν τα μεγαλύτερα ποσά, είτε πολύ μεγάλα ποσά σε σχέση με την επισκεψιμότητα και το μέγεθός τους. Άνθρωποι της αγοράς και των τραπεζών έχουν επισημάνει ότι πολλές φορές δίνονται ποσά δυσανάλογα του μεγέθους ενός Μέσου, όταν αυτό απηχεί τις απόψεις ενός μεγάλου κόμματος. Παλαιότερα είχε γίνει θέμα μάλιστα για την τραπεζική διαφήμιση που είχε εισπράξει η εφημερίδα «Αυγή». Πρόκειται ωστόσο για ένα ποσό πολύ μικρότερο από αυτό που πήρε η εφημερίδα «Φιλελεύθερος» του Θανάση Μαυρίδη.

Μεγάλο ποσό μάλιστα, περισσότερα από 100.000 ευρώ, πήρε και ο νυν Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Γιώργος Κύρτσος για το εκδοτικό του συγκρότημα Free Sunday, στο οποίο ανήκει ένα site με μηδαμινή επισκεψιμότητα και μια εβδομαδιαία free press εφημερίδα.

Οι τράπεζες φροντίζουν να κρατάνε και ισορροπίες για να μπορούν να αποσπούν τις απαραίτητες συναινέσεις που τους εξασφαλίζουν την ηρεμία τους. Μια ηρεμία που ήταν πολύ σημαντική για αυτές, ιδιαίτερα στα χρόνια της κρίσης και των μνημονίων. Έτσι λοιπόν στη λίστα των δαπανών της θα βρει κανείς τόσο τον όμιλο του Κώστα Βαξεβάνη- με ποσά ωστόσο απείρως μικρότερα σε σχέση με αυτά που κέρδιζαν τόσα χρόνια τα φιλοκυβερνητικά μέσα-, όσο και μέσα που δεν έχουν ταυτιστεί στενά με κάποιον πολιτικό χώρο.

Δημιουργείται λοιπόν εύλογα το εξής ερώτημα. Από τη μεριά των τραπεζών, ποια είναι τα κριτήρια με βάση τα οποία διαμορφώνεται το ύψος των χρημάτων που δίνεται σε ένα Μέσο Ενημέρωσης; Γιατί αν δει κανείς τη λίστα θα καταλάβει ότι αν μη τι άλλο δεν δίνονται με βάση το μέγεθος και την επισκεψιμότητα του κάθε Μέσου. Στο payroll των τραπεζών υπήρχαν ακόμα και ονόματα εταιριών που δεν κατάφερα να τα βρω στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο, ενώ ήσαν και κάποιες άλλες μονοπρόσωπες εταιρίες που δεν είχαν καν διαδικτυακή διεύθυνση. Αυτές μάλλον θα διαφήμιζαν τις τράπεζες στόμα με στόμα. Δικαιολογημένα λοιπόν ο καθένας θα μπορούσε να πιστέψει ότι ενδεχομένως κάτι σάπιο υπάρχει σε αυτή τη συνεργασία.Από τη μεριά των ΜΜΕ ωστόσο τα ερωτήματα και οι προβληματισμοί είναι ακόμα περισσότεροι. Πως είναι δυνατόν ένα Μέσο με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ έσοδα από τις τράπεζες, να ασκήσει κριτική στις διοικήσεις τους για τις πρακτικές τους; Αν αναλογιστεί κανείς, ότι πολλά από αυτά τα μέσα εισέπραξαν στο παρελθόν και χιλιάδες ευρώ κρατικής διαφήμισης, καταλαβαίνει γιατι τα ελληνικά ΜΜΕ- δυστυχώς στο σύνολο τους, ενώ δεν θα έπρεπε- τυχαίνουν πραγματικά ελάχιστης αξιοπιστίας μεταξύ των Ελλήνων πολιτών.

 

Τόσο λοιπόν το άρθρο της Κυριακής, όσο και το σημερινό, δεν διεκδικούν κάποιο βραβείο ερευνητικής δημοσιογραφίας. Τα άρθρα κατέγραψαν απλά πληροφορίες και δεδομένα προσβάσιμα σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου. Και τα δυο άρθρα λοιπόν μαζί με τον συντάκτη τους, προσπαθούν να εκφράσουν μια αγωνία. Την αγωνία για το μέλλον και την αξιοπιστία των ελληνικών ΜΜΕ, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν επιτελούν τον ρόλο τους, έχοντας ως πηγές χρηματοδότησης τις τράπεζες, το κράτος και τους ολιγάρχες.

του Νασόπουλου Θάνου

Αναδημοσίευση από thebest.gr