του Νίκου Μορφονιού

 

Μεταβατικό… διοικητή, ο οποίος θα καθίσει στην καρέκλα του επικεφαλής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για όλη την κυβερνητική θητεία, ψήφισε η κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή, στον νόμο για το «επιτελικό κράτος».

Πέρα από την προκλητική διάταξη που ορίζει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ως τον κλειδοκράτορα της νέας Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, καθώς ο διοικητής της «προτείνεται από τον πρωθυπουργό και διορίζεται με απόφαση του ίδιου», τελικώς παρέμεινε και η διάταξη στις μεταβατικές ρυθμίσεις του νόμου για τη διετή διάρκεια της θητείας του κατά την πρώτη λειτουργία της Αρχής, με δικαίωμα ανανέωσης για δύο χρόνια. Μάλιστα, την ανανέωση της θητείας του διοικητή αποφασίζει, όπως περιγράφεται στον νόμο, το Συμβούλιο Διοίκησης της Αρχής, το οποίο όμως είναι επίσης υπό κυβερνητικό έλεγχο!Κι αυτό, γιατί, παρά τα -αντίθετα- λεγόμενα του αρμόδιου υπουργού Γ. Γεραπετρίτη κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής αλλά και την Ολομέλεια, η πενταμελής Επιτροπή που αναμένεται να επιλέξει τα πρόσωπα που θα αποτελέσουν το Συμβούλιο Διοίκησης διαθέτει τρία μέλη διορισμένα από την κυβέρνηση!

Ειδικότερα, η δήθεν «βελτίωση» που επέφερε ο υπουργός Επικρατείας στη σύσταση της πενταμελούς Επιτροπής, ήταν να αφαιρέσει ένα μέλος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας υποδεικνυόμενο από τον πρόεδρο, που υπήρχε στο αρχικό σχέδιο του νόμου, και να τον αντικαταστήσει με ένα μέλος του ΑΣΕΠ. Όμως, παρά τα κυβερνητικώς διαφημιζόμενα περί δήθεν διαφάνειας και αξιοκρατίας στην επιλογή του Συμβουλίου, η πλειοψηφία της Επιτροπής παραμένει κυβερνητικά ελεγχόμενη μιας και μεταξύ των πέντε μελών τα τρία είναι καθ’ υπόδειξη της κυβέρνησης. Για του λόγου το αληθές, η Επιτροπή σύμφωνα με τον ψηφισθέντα νόμο, αποτελείται: α) από τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ ή αναπληρωτή υποδεικνυόμενο από τον πρόεδρό του, β) έναν αντιπρόεδρο ή σύμβουλο του ΑΣΕΠ υποδεικνυόμενο από τον πρόεδρό του, γ) έναν αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβούλιο του Κράτους, υποδεικνυόμενο από τον πρόεδρο του ΝΣΚ, δ) ένα μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ), στα γνωστικά αντικείμενα του Δημοσίου ή Ποινικού Δικαίου, βαθμίδας καθηγητή ή αναπληρωτή καθηγητή Νομικής Σχολής της χώρας, που υποδεικνύεται από τον υπουργό Δικαιοσύνης, ε) τον γενικό γραμματέα αρμόδιο για θέματα προσωπικού Δημόσιας Διοίκησης

Με απλά μαθητικά, δηλαδή, ο διορισμένος και ελεγχόμενος από τον πρωθυπουργό επικεφαλής της Αρχής θα στρογγυλοκαθίσει στη θέση αυτή 2+2 χρόνια, όσο δηλαδή αναμένεται να διαρκέσει η τετραετής θητεία της κυβέρνησης, αν την ολοκληρώσει ομαλά.

Σημειωτέον, ο κατ’ όνομα μεταβατικός διοικητής διορίζει για τρία έτη και όλους τους επικεφαλής και προϊσταμένους της Εθνικής Αρχής…

Το «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού» του Μητσοτάκη

Το «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού», εξάλλου, συνιστά πυξίδα του πρωθυπουργού, μιας και το ίδιο είχε πράξει στις μεταβατικές διατάξεις του νόμου για τους προϊσταμένους στο Δημόσιο, ως επικεφαλής τότε του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Με τον νόμο αυτό τότε, ο Κυρ. Μητσοτάκης είχε αποκεφαλίσει όλους τους μη αρεστούς προϊσταμένους του Δημοσίου και είχε τοποθετήσει με απευθείας ανάθεση, όπως όριζαν οι μεταβατικές διατάξεις του Ν. 4275/2014, τους «ημετέρους» σε θέσεις ευθύνης σε υπουργεία. Οι περισσότεροι εξ αυτών παρέμειναν για τουλάχιστον τρία χρόνια, μέχρι να τεθεί σε εφαρμογή με τις οριζόμενες διαδικασίες αξιολόγησης ο Νόμος (4369/2016) για το νέο σύστημα επιλογής των προϊσταμένων του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος είχε επιλέξει να μην καρατομήσει ρεβανσιστικά τους «μεταβατικούς» προϊσταμένους του Μητσοτάκη.

Ατόφια η διάταξη που υπονομεύει τον έλεγχο των πόθεν έσχες

Περαιτέρω διαφωτιστική για το πραγματικό κίνητρο της κυβέρνησης πίσω από τη διάλυση του θεσμού του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και της επικεφαλής του, Μαρίας Παπασπύρου είναι και η διάταξη που υπονομεύει ευθέως τον υποχρεωτικό έλεγχο των πόθεν έσχες των ελεγχόμενων. Ειδικότερα, παρά τη σφοδρή κριτική που δέχτηκε ο αρμόδιος υπουργός Επικρατείας, ατόφια ψηφίστηκε η διάταξη που ορίζει ότι οι επιθεωρητές – ελεγκτές της Αρχής «δύνανται» να ελέγχουν το πόθεν έσχες των ερευνώμενων, αίροντας έτσι την υποχρέωση ελέγχου, που προβλεπόταν, από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς στις υποθέσεις διαφθοράς του πόθεν έσχες των ερευνώμενων!

Σε άλλες σημαντικές διατάξεις, όπως κατατέθηκαν, ψηφίστηκαν επίσης η αύξηση των αποδοχών των μετακλητών υπαλλήλων παρέα με την αύξηση του αριθμού τους, ενώ, στον καθορισμό των προσόντων ως προϋποθέσεων των αρίστων της Ν.Δ. να διοριστούν στα γραφεία των υπουργών, υποβαθμίστηκε ο εκπαιδευτικός πήχης στην κατοχή απλώς απολυτήριου Λυκείου.

Οι μοναδικές θετικές απαλοιφές, μετά από τη σφοδρή κριτική των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των φορέων, ήταν η απάλειψη του φωτογραφικού αποκλεισμού απο τις υποψηφιότητες υπηρεσιακών γενικών γραμματέων όσων προϊσταμένων είχαν θητεύσει την τελευταία πενταετία, κοινώς κατά την κυβερνητική θητεία ΣΥΡΙΖΑ.

Επιπλέον, απαλείφθηκε η διάταξη περί δυνατότητας τοποθέτησης ιδιωτών σε θέσεις προϊσταμένων της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, ενώ κατονομάστηκε η τελευταία χωρίς υποσημειώσεις ως «καθολικός διάδοχος» των υπό κατάργηση ελεγκτικών σωμάτων μετά και τις ειδικότερες παρατηρήσεις που είχε καταθέσει στη διαδικασία ακρόασης των φορέων η Μ. Παπασπύρου.

Τέλος, προβλέφθηκε η διαδικασία της δομημένης συνέντευξης κατά τη διαδικασία επιλογής των υπηρεσιακών γραμματέων των υπουργείων και εξορθολογίστηκε το σύστημα μοριοδότησης κατά τη διαδικασία επιλογής τους, ενώ επανήλθαν οι προβλέψεις του Ν. 4590/19 αναφορικά με τον πολυετή στρατηγικό προγραμματισμό προσλήψεων.

Αναδημοσίευση από avgi.gr