Ανησυχία και αντιδράσεις στις τάξεις των εργαζομένων στο δήμο Θεσσαλονίκης, και όχι μόνο, έχει προξενήσει διάταξη του αναπτυξιακού νομοσχεδίου, το οποίο η κυβέρνηση έφερε την προηγούμενη Πέμπτη προς ψήφιση στη Βουλή και ανοίγει το δρόμο για την παραχώρηση ανταποδοτικών υπηρεσιών σε ιδιώτες.

Συγκεκριμένα, με το άρθρο 179, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «εφόσον κατά την κρίση του δημοτικού συμβουλίου ανακύπτει αδυναμία εκτέλεσης συγκεκριμένων υπηρεσιών συλλογής και μεταφοράς στερεών αποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών, καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων και δημοτικών κτιρίων, συντήρησης χώρων πρασίνου και ηλεκτροφωτισμού, μπορεί με απόφαση του συμβουλίου να ανατίθενται με δημόσια σύμβαση η εκτέλεση των υπηρεσιών αυτών».

«Έχει δεσμευθεί η διοίκηση»

«Η διοίκηση Ζέρβα έχει δεσμευθεί ότι δεν θα δώσει την καθαριότητα σε ιδιώτες. Υπάρχει προγραμματική δέσμευση», ξεκαθαρίζουν πηγές του δημάρχου Θεσσαλονίκης, μιλώντας στη «ΜτΚ». Βέβαια, μετά την απόρριψη του ψηφίσματος των εργαζομένων στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο, με το οποίο ζητούσαν την κατάργηση του άρθρου 179, οι ίδιες πηγές δικαιολόγησαν τη στάση της διοίκησης, λέγοντας πως σε άλλους δήμους «δίνει μεγαλύτερη ευελιξία να αποφασίσουν» για την εμπλοκή ιδιωτών, εφόσον έχουν πρόβλημα.

Από την άλλη «αυτό κάτι δηλώνει. Δεν υπήρχε λόγος να μην το ψηφίσει» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του δήμου Θεσσαλονίκης Λάζαρος Μιχαηλίδης και συμπληρώνει πως το επίμαχο άρθρο «απαλείφει τη δέσμευση που λέει ότι όποιοι δήμαρχοι προχωρήσουν σε προσλήψεις προσωπικού, δεν θα μπορούν να δώσουν σε ιδιώτες την υπηρεσία. Σημαίνει ότι για μας υπάρχει ο κίνδυνος να ιδιωτικοποιηθούν υπηρεσίες».

Μάλιστα, ο κ. Μιχαηλίδης παραπέμπει στην προεκλογική δέσμευση του κ. Ζέρβα και στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου πριν από τις εκλογές ότι «δεν θα γίνει έφεση για τους 192 συναδέλφους (σ.σ. συμβασιούχους), που δικαστικά είχαν δικαιωθεί να παραμείνουν στη δουλειά».

Ωστόσο, «η έφεση δεν έχει παρθεί πίσω και μάλιστα η απάντηση ήταν ότι τώρα έχει θεσμικό ρόλο και δεν είναι απλός δημοτικός σύμβουλος», όπως δήλωσε ο κ. Ζέρβας σε συνάντηση με τους εργαζόμενους, σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη.

Σήμερα «φυσικά δεν φτάνει το προσωπικό», τονίζει ο κ. Μιχαηλίδης και εξηγεί πως «το πρόβλημα είναι ότι δεν δουλεύουν όλοι στην καθαριότητα», καθώς εργάζονται και σε άλλες υπηρεσίες, καλύπτοντας υφιστάμενα κενά. Στην καθαριότητα του δήμου εργάζονται, τυπικά, 1.400, ωστόσο «200 παραπάνω είχαμε ζητήσει τότε που έγιναν οι προσλήψεις», προσθέτει.

Επιπροσθέτως στις «τεχνικές υπηρεσίες δεν υπάρχει προσωπικό. Έχει μείνει ελάχιστο, γερασμένο. Το πράσινο έχει δοθεί όλο σε ιδιώτες. Ο δήμος καλύπτει μόνο το κέντρο». Ακόμη και στον ηλεκτροφωτισμό το «99,9% δίνεται σε ιδιώτες», σπεύδει να συμπληρώσει ο κ. Μιχαηλίδης.

Ο εργολάβος πληρώνει

λιγότερα, άρα συμφέρει

Ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας Σωκράτης Δημητριάδης επισημαίνει ότι τα τελευταία χρόνια εργολάβοι εμπλέκονται ακόμη και στην αντικατάσταση λαμπτήρων. «Είχαμε πάρα πολλά οχήματα καλαθοφόρα, με τα οποία θα μπορούσαμε να κάνουμε τη δουλειά, αλλά τα παραλάβαμε ακινητοποιημένα. Αυτήν τη στιγμή έχω φτιάξει δύο. Πιστοποιήσεις δεν είχαν, λάστιχα δεν είχαν. Στο πράσινο είχαμε μία αρπάγη, μηχάνημα για να παίρνει τα κλαδιά, αλλά δεν είχε πιστοποίηση. Ενάμιση χρόνο την είχαν αφήσει να κάθεται για τρία μαρκούτσια που έχουν 50 ευρώ», καταγγέλλει ο κ. Δημητριάδης.

Σύμφωνα με τον ίδιο «σε κανένα σημείο δεν θα γίνει ιδιωτικοποίηση», αν και όπως παραδέχεται «έχουμε μειωμένο προσωπικό». Υποστηρίζει πως «θα τα φέρουμε στα ίσια τους, χωρίς να χρειαστεί να κάνουμε αναθέσεις». Εντούτοις, ο κ. Δημητριάδης αποκαλύπτει πως η διοίκηση του Κ. Ζέρβα έχει στόχο «να αλλάξουν όλα τα φώτα της Θεσσαλονίκης σε Led. Αυτό θα γίνει, είτε μέσω σύμπραξης δημόσιου ιδιωτικού τομέα είτε μέσω παρακαταθηκών. Θα τα πάρει κάποιος και θα έχει τη συντήρηση του ηλεκτροφωτισμού, που δεν μπορούμε να κάνουμε αυτήν τη στιγμή».

Σε κάθε περίπτωση, ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν θα προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις υπηρεσιών, παρά μόνο σε συντηρήσεις υποδομών μέσω ΣΔΙΤ. «Εμείς δεν θα αγγίξουμε τίποτα. Στο ηλεκτρολογικό έχουμε λίγους εργάτες, πολύ λιγότερους μηχανικούς. Στο πράσινο έχουμε λίγους φυτοτέχνες. Υδραυλικοί σε όλο το δήμο είναι τρεις», λέει ο κ. Δημητριάδης.

Επίσης, η νέα παραλία θα παραμείνει υπό τη διαχείριση του δήμου, δεσμεύεται ο αντιδήμαρχος και υποστηρίζει πως «με την καινούργια χρονιά θα έχουμε επισκευάσει αρκετά» οχήματα, ώστε «να κινούμαστε αξιοπρεπώς».

Ερωτηθείς εάν η παραχώρηση υπηρεσιών σε εργολάβο εξοικονομεί πόρους στο δήμο, ο κ. Δημητριάδης παραδέχεται ότι «ένας εργάτης στον ιδιωτικό τομέα κοστίζει πολύ λιγότερο από έναν στο δημόσιο τομέα».

Οι παρατάσεις και ο… λογαριασμός για τους δημότες

Απαντώντας στον ισχυρισμό του κ. Δημητριάδη περί χαμηλότερων μισθών στους εργολαβικούς εργαζόμενους, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΔΘ σημειώνει δηκτικά πως «τα ποσά που δίνονται στους εργολάβους είναι πολλαπλάσια από ό,τι θα δούλευαν εργαζόμενοι του δήμου» και εξηγεί πως «όλα τα έργα που παίρνουν οι ιδιώτες, τα παίρνουν με πολύ μεγάλες εκπτώσεις και στη συνέχεια παίρνουν συνεχείς παρατάσεις. Όταν παίρνουν παρατάσεις, αυξάνεται το κόστος».

Όπως καταγγέλλει ο κ. Μιχαηλίδης, στο δήμο Θεσσαλονίκης «πέντε εκατομμύρια έχουν δώσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια για πράσινο, που έχουμε τους υπαλλήλους του δήμου και πολύ πιο οικονομικά θα λειτουργούσε η υπηρεσία και λεφτά, τα οποία θα δίνονταν για μηχανήματα, θα έμεναν και στο δήμο».

Αναφορικά με τον ισχυρισμό δημάρχων ότι δεν μπορούν να προβούν σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού λόγω μνημονιακών νόμων ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρει: «Νομίζω ότι τους βολεύει αυτό το καθεστώς των εποχικών και των συμβασιούχων για συγκεκριμένο χρόνο. Ο νόμος μπορεί να λέει, αλλά δεν σε εμποδίζει να διεκδικήσεις προσωπικό. Έχουν δύναμη, αλλά οι περισσότεροι δήμαρχοι είναι σε αυτήν τη λογική».

Ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του δήμου Θεσσαλονίκης Νίκος Ζεϊμπέκης σημειώνει στη «ΜτΚ» ότι «αν λειτουργήσει η υπηρεσία σωστά και γενικά οποιαδήποτε υπηρεσία, πιστεύω δεν θα έχει πρόβλημα παραχώρησής της σε ιδιώτες». Παρ’ όλα αυτά, «και άλλους 200 (σ.σ. εργαζόμενους) να μας έδιναν, θα τους χρησιμοποιούσαμε», προσθέτει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας τον όγκο εργασιών που αναλαμβάνει η καθαριότητα. Κατόπιν, υπενθυμίζει και αυτός τη δέσμευση του Κ. Ζέρβα για τον αποκλειστικά δημοτικό χαρακτήρα της υπηρεσίας.

Επιφυλακτική η αντιπολίτευση

Στον αντίποδα, η δημοτική σύμβουλος με την παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί» Γλυκερία Καλφακάκου απαντά στον κ. Δημητριάδη, διαμηνύοντας ότι «εμένα με εξαγριώνει αυτό, γιατί θα ήθελα οι ιδιώτες να πληρώνουν καλύτερο μισθό. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο εάν έχεις καλούς δημόσιους μισθούς, για να διεκδικήσουν και οι ιδιωτικοί κάτι παραπάνω».

Ακόμη και επί ΣΥΡΙΖΑ «σίγουρα υπήρχε ένα παράθυρο για τις ιδιωτικοποιήσεις και όταν ο δήμος δεν είχε το κατάλληλο προσωπικό. Αλλά υπήρχε μία αιτιολογία. Τώρα το αφήνει εν λευκώ στο δήμαρχο. Καλό είναι σε αυτές τις δραστηριότητες να υπάρχει μόνιμο προσωπικό», συμπληρώνει η κ. Καλφακάκου.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη» Γιώργος Ρακκάς επισημαίνει ότι δεν είναι a priori κατά των ΣΔΙΤ, όμως διευκρινίζει ότι «αντιτιθέμαστε στη ρήτρα του πολυνομοσχεδίου». Από την άλλη, «η πρακτική των απεργιών πλήττει την κοινωνία και όχι την κυβέρνηση», λέει και παροτρύνει τους εργαζόμενους να αποκλείσουν το υπουργείο, διότι «εάν γίνει μόνιμη απεργία», ο κάθε δήμαρχος θα δώσει την καθαριότητα σε εργολάβο, για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 26-27 Οκτωβρίου 2019 – Δημήτρης Λαζόπουλος