• Περισσότερο επλήγησαν ένδυση – υπόδηση – βιβλίο – καλλυντικά – παιχνίδια
  • Εκπτώσεις δύο μήνες τον χρόνο ζητούν οι έμποροι

Μειωμένος ήταν ο εορταστικός τζίρος για μία στις δύο ελληνικές επιχειρήσεις. Αυτό προκύπτει από την καθιερωμένη περιοδική έρευνα που πραγματοποίησε για την κίνηση της αγοράς κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων 2019 και της Πρωτοχρονιάς 2020 το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), επίσημο επιστημονικό όργανο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Σημειώνεται εν προκειμένω ότι ο τζίρος αυτής της περιόδου αντιστοιχεί σε ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών πολλών επιχειρήσεων.

katastimata-agora

Τα βασικά συμπεράσματα τα οποία προκύπτουν από την έρευνα έχουν ως εξής:

– Καθηλώθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις (49%), επίδοση παρόμοια της αντίστοιχης περυσινής έρευνας (51%). Δύο κλάδοι που επλήγησαν περισσότερο είναι ένδυση / υπόδηση και βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια, καλλυντικά, άνθη-φυτά, ενώ των τροφίμων/ποτών είχε σχετικά τις μικρότερες απώλειες, με τα super markets να καταγράφουν μικρή αύξηση (1,5%).

– Αύξηση πωλήσεων κατέγραψε μόλις το 17% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ενισχύεται στο 21%, για τις μεγαλύτερες, με όρους τζίρου, επιχειρήσεις.

– Καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν οι επιχειρήσεις σε Βόρεια Ελλάδα και Αττική, ενώ αποθαρρυντική ήταν η εικόνα σε Κεντρική Ελλάδα, Νησιά του Αιγαίου και Κρήτη.

– Για περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις η περίοδος πριν από τα Χριστούγεννα ήταν καλύτερη από άποψη αγοραστικής κίνησης, ενώ σχεδόν τρεις στις δέκα σημείωσαν υψηλότερο τζίρο το διάστημα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

– Ανεξαρτήτως πωλήσεων, η κίνηση των πιο φθηνών προϊόντων παρέμεινε σταθερή στην προτίμηση των καταναλωτών (46%), ενώ ενισχύθηκε σημαντικά η πώληση των ακριβότερων (12% έναντι 4% πέρυσι).

– Οι περισσότεροι επιχειρηματίες (79%) αναγκάστηκαν να καλύψουν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο, ενώ μόλις το 16% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους. Το εύρημα αυτό επαναλαμβάνεται με συνέπεια σε όλες τις σχετικές έρευνες (εορταστικές περίοδοι και λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές), με διογκούμενη μάλιστα τάση.

– Σχεδόν τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στην διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό ίδιο με πέρυσι.

– Σημαντική μερίδα επιχειρήσεων (τέσσερις στις πέντε) φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

ΔΥΟ ΜΗΝΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ

Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας ζητάει επίσης από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δύο μήνες εκπτώσεις τον χρόνο, αλλά και πλήρη απελευθέρωση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών. Όπως δήλωσε χθες ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γιώργος Καρανίκας, κατά τη διάρκεια παρουσίασης της κίνησης στο εμπόριο την περίοδο των Χριστουγέννων, στον διάλογο που έχει ξεκινήσει με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ο εμπορικός κόσμος θέτει το αίτημα οι εκπτώσεις να πραγματοποιούνται στο «τέλος εποχής» και συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο και τον Αύγουστο.

Σύμφωνα με τον Γ. Καρανίκα, μόνο έτσι θα ανακτήσει την αξιοπιστία του ο θεσμός, ο οποίος τείνει να ευτελιστεί από τη μακρά διάρκεια σήμερα. Πέρα από τους εμπόρους, αυτό θα έχει θετικές επιδράσεις και στους καταναλωτές, οι οποίοι θα γνωρίζουν ότι οι εκπτώσεις που θα πραγματοποιούνται είναι πραγματικές.

Στον διάλογο με την κυβέρνηση, η ΕΣΕΕ θέτει επί τάπητος την πλήρη απελευθέρωση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών, ζητώντας ωστόσο σαφές και σταθερό πλαίσιο που θα διασφαλίσει τόσο τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις όσο και τους καταναλωτές.

ΠΗΓΗ: ΑΥΓΗ – ΘΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ