• Η κριτική της ΓΣΕΕ εστιάστηκε στις «περιορισμένου επιπέδου αυξήσεις στις συντάξεις συγκριτικά με τις απώλειες του συνταξιοδοτικού εισοδήματος που είχαν οι ασφαλισμένοι τα προηγούμενα χρόνια» ενώ αντίθετος με τον συγκεκριμένο νόμο δήλωσε και ο Δ. Μπράτης από την ΑΔΕΔΥ.

Πολλά «κατά» για το νέο σύστημα εισφορών, αλλά και αρκετά «υπέρ» εκφράστηκαν, χθες, από τους εκπροσώπους των 35 φορέων που κλήθηκαν να εκφέρουν τη γνώμη τους, εντός τριλέπτου, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με πιο εντυπωσιακή τη δήλωση του εκπροσώπου του ΣΕΒ περί δυσανάλογα υψηλών συντάξεων.

«Πρόκειται για νομοσχέδιο διαθετικού χαρακτήρα, στο πνεύμα και την προοπτική του ν. 4387/2016, το οποίο με μια πρώτη ματιά δεν προωθεί ουσιαστικά την κοινωνικοασφαλιστική, αλλά μόνο την οργανωτικολειτουργική και διαδικαστική ενοποίηση», επισήμανε ο Δ. Καραγεωργόπουλος, εκπροσωπώντας τη ΓΣΕΕ. Η κριτική της ΓΣΕΕ εστιάστηκε στις «περιορισμένου επιπέδου αυξήσεις στις συντάξεις συγκριτικά με τις απώλειες του συνταξιοδοτικού εισοδήματος που είχαν οι ασφαλισμένοι τα προηγούμενα χρόνια, ιδιαίτερα κατά την τελευταία δεκαετία», ενώ σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών και των αγροτών, επισημάνθηκε ότι «ενδέχεται να επηρεάζουν προς το δυσμενέστερο τις καταβαλλόμενες στο μέλλον συνταξιοδοτικές παροχές».

Αντίθετος με τον συγκεκριμένο νόμο δήλωσε και ο Δ. Μπράτης από την ΑΔΕΔΥ, «γιατί διατηρεί τα όρια ηλικίας που ψηφίστηκαν με το τρίτο μνημόνιο, χωρίς να κάνει καμία διάκριση σε ανθρώπους εργαζόμενους στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, στους εκπαιδευτικούς, που είχαν ειδικές συνταξιοδοτικές διατάξεις με τον ν. 3075».

Επίσης, τόνισε ότι «διατηρούνται οι μειώσεις του νόμου Κατρούγκαλου ώς τα τριάντα χρόνια και τα εξευτελιστικά ποσοστά αναπλήρωσης. Το ΕΤΕΑΕΠ, ένα υγιές ταμείο με αποθεματικό 7 δισ. ενσωματώνεται στον ΕΦΚΑ, με μακροπρόθεσμη ίσως λογική να καταργηθεί η επικουρική σύνταξη.

Διατηρείται και δεν δίνει κανείς λόγο για τη διαχρονική λεηλασία που έγινε στα ασφαλιστικά μας ταμεία με τα γνωστά δομημένα ομόλογα, το χρηματιστήριο, το PSI».

«Απλό και βατό για τους ασφαλισμένους» βρίσκει το νέο σύστημα εισφορών ο σύμβουλος του ΔΣΑ, Αν. Κουτσολάμπρος. Ωστόσο, ζήτησε ένα μεταβατικό στάδιο, τουλάχιστον μιας τριετίας, με τις ίδιες παλιές εισφορές, ώστε να παρασχεθεί η δυνατότητα στους ασφαλισμένους δικηγόρους να αποπληρώσουν όλες τους τις υποχρεώσεις.

Ανιση μεταχείριση

Για άνιση μεταχείριση ελεύθερων επαγγελματιών και μισθωτών με παράλληλες δραστηριοποιήσεις σχετικά με την ελεύθερη επιλογή των παραλλήλως απασχολουμένων ως προς την υπαγωγή στο ασφαλιστικό καθεστώς έκανε λόγο ο Χρ. Ιωάννου, διευθυντής απασχόλησης του ΣΕΒ. «Στους μεν δίνει το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής, στους μισθωτούς δεν το δίνει. Αυτή η άνιση μεταχείριση πρέπει να διορθωθεί», είπε ο εκπρόσωπος του ΣΕΒ.

Επίσης, ο κ. Ιωάννου τόνισε ότι η μείωση της ασφαλιστικής εισφοράς από το 0,9% πρέπει να στρογγυλοποιηθεί στο 1% και να μη χρηματοδοτεί συντάξεις, διότι «οι συντάξεις, σύμφωνα με τη μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου είναι επαρκείς και το παράλογο είναι ότι με τη μείωση της εισφοράς χρηματοδοτούνται συντάξεις, οι οποίες είναι, κατά παράβαση του ευρωπαϊκού κοινωνικού χάρτη, δυσανάλογα υψηλότερες από τις χώρες που έχουν καταβληθεί».

Ασφαλιστική εισφορά 185 ευρώ για τους ελεύθερους επαγγελματίες που δηλώνουν κάτω από το εθνικό ενδιάμεσο ισοδύναμο εισόδημα (7.863 ευρώ) και ευνοϊκότεροι όροι για επανένταξη του οφειλέτη στη ρύθμιση για τις 120 δόσεις για χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία ζήτησε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου, Κ. Κόλλιας.

Από την ΕΣΕΕ, ο πρόεδρος Γ. Καρανίκας ζήτησε βελτίωση των προτεινόμενων ποσοστών αναπλήρωσης για πάνω από τα 40 χρόνια εργασίας. «Αυτοί που μένουν πάνω από 45 χρόνια στην ασφάλιση, δεν διαπιστώνουν την αναμενόμενη βάσει ανταποδοτικότητας αύξηση των συντάξεων αποδοχών που θα προσδοκούσαν βάσει των συσσωρευμένων ποσοστών αναπλήρωσης», δήλωσε ο εκπρόσωπος των εμπόρων και συμπλήρωσε: «Εμείς προτείνουμε την υιοθέτηση των συντελεστών αναπλήρωσης του ν. 3863/2010, όπου προβλεπόταν ένας σταθερός συντελεστής 1,31% για κάθε έτος ασφάλισης, χωρίς διαφοροποίησή του ανά τριετία, ο οποίος σωρευτικά διασφάλιζε μεγαλύτερες αποδοχές, τόσο από τον νόμο Κατρούγκαλου, όσο και από το προτεινόμενο σχέδιο νόμου».

Κριτική για το νέο σύστημα εισφορών διατύπωσε ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γ. Καββαθάς, υπενθυμίζοντας ότι πάγια θέση της ΓΣΕΒΕΕ ήταν η σύνδεση με το εισόδημα, γιατί εξασφαλίζει καλύτερες προϋποθέσεις για ένα δίκαιο αναλογικό ασφαλιστικό σύστημα. «Ὴ θα δώσετε το επίδομα ανεργίας στους συναδέλφους μου, που κλείνουν τις επιχειρήσεις τους χωρίς προϋποθέσεις, όπως το δίνετε στους εργαζόμενους, ή πρέπει να σταματήσει η καταβολή των 10 ευρώ», πρόσθεσε ο κ. Καββαθάς.

Εντονη ανησυχία για τον ΕΦΚΑ εξέφρασε ο Αντ. Νικολόπουλος – Μαργιόλης, από την ΠΟΣΕ-ΙΚΑ: «Η ανησυχία μας άπτεται στο γεγονός ότι οι υπάλληλοι στον ΕΦΚΑ, την 1/1/2017, ήταν περίπου 8.500, σήμερα είμαστε πολύ κάτω των 8.000. Η προηγούμενη διοίκηση είχε ένα master plan περίπου 6.500 υπαλλήλων για το 2020. Να ξέρετε ότι όσο κι αν ψηφιοποιηθούν οι υπηρεσίες, 6.500 υπάλληλοι δεν θα αρκούν με τίποτα, πρέπει να φροντίσετε να στελεχωθούν οι υπηρεσίες μας», επισήμανε ο γ.γ της Ομοσπονδίας.

ΠΗΓΗ: efsyn – Χριστίνα Κοψίνη