του Γιώργου Μακράκη*

Την Πέμπτη 28 Μαΐου κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, το οποίο από την ερχόμενη βδομάδα θα συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων με σκοπό την ψήφισή του μέχρι τις 10 Ιουνίου. Ένα νομοσχέδιο που στη γενική του φιλοσοφία χαρακτηρίζεται συντηρητικό και νεοφιλελεύθερο.

Συντηρητικό διότι θεσμοθετεί ξανά τον αναχρονιστικό χαρακτηρισμό της διαγωγής μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο οποίος θα αναγράφεται στους τίτλους σπουδών και άλλων αποδεικτικών και πιστοποιητικών σπουδών. Με λίγα λόγια ο χαρακτηρισμός της διαγωγής θα στιγματίζει τους νέους και τις νέες σε όλη την υπόλοιπη ζωή και σταδιοδρομία τους. Επίσης το νομοσχέδιο επαναφέρει την αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων και της τράπεζας θεμάτων στη λογική της εντατικοποίησης της γνώσης και τη μετατροπή Γυμνασίων και Λυκείων σε εξεταστικά κέντρα.

Νεοφιλελεύθερο γιατί ο απώτερος σκοπός των ρυθμίσεων είναι η συρρίκνωση του Δημόσιου Σχολείου και η μείωση των κρατικών δαπανών για την παιδεία. Αυτό επιδιώκεται μέσω της αύξησης του αριθμού μαθητών ανά τμήμα τόσο στα νηπιαγωγεία όσο και στα δημοτικά. Συγκεκριμένα ο αριθμός των τμημάτων αυξάνεται από 22 στους 25 μαθητές. Ακόμη, ο ελάχιστος αριθμός γίνεται 15 από 14 μαθητές στα 2/θέσια και άνω νηπιαγωγεία, ενώ στα 7/θέσια δημοτικά σχολεία και άνω δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 15 μαθητές ανά τμήμα. Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει  στη συγχώνευση τμημάτων και σχολείων, στη δραστική μείωση εκπαιδευτικού προσωπικού, στις μετακινήσεις μαθητών σε όμορα σχολεία και εν τέλει στην υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου. Παράλληλα, με το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων δημιουργεί σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων και κοινωνικο-οικονομικών διακρίσεων. Η υποχρέωση δε της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων να μεριμνά για την προσέλκυση δωρεών, χορηγιών και κάθε είδους παροχών ουσιαστικά στοχεύει στη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των Δημόσιων Σχολείων.

Πέρα από την υποβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου και όχι της αναβάθμισής του, όπως αναφέρεται στον τίτλο του πολυνομοσχεδίου, αποδεικνύεται συνάμα πως η Υπουργός Παιδείας χαράσσει πολιτική με συνεχόμενα ψέματα απέναντι σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Η κα. Κεραμέως είχε πει ψέματα πως υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία  για την εξίσωση των πτυχίων των πανεπιστημίων με εκείνα των ιδιωτικών κολεγίων, είπε ψέματα ότι υπάρχει γραπτή έγκριση από την ανεξάρτητη αρχή προστασίας για τις κάμερες στις τάξεις, είπε ψέματα πως θα μοιράσει laptop και tablet σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, είπε ψέματα πως ζήτησε τη γνώμη των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών για το άνοιγμα των σχολικών μονάδων και σήμερα πάλι ψέματα.

Στις 18 Μαΐου η Υπουργός Παιδείας σε συνέντευξή της σε καθημερινή εφημερίδα, έπειτα από τις πρώτες μαζικές πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις, δήλωσε πως θα αφαιρεθούν από το πολυνομοσχέδιο οι διατάξεις για την αύξηση του αριθμού μαθητών στα τμήματα. Άλλο ένα μεγάλο ψέμα της Υπουργού Παιδείας, καθώς στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, οι ρυθμίσεις για την αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις με μια ισχνή υποχώρηση στα αριθμητικά όρια. Η κα. Κεραμέως, λοιπόν, παίρνει άριστα στο ψέμα για να συρρικνώσει το Δημόσιο Σχολείο.

*Ο Γιώργος Μακράκης είναι Δάσκαλος Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ν. Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος» Μέλος Ε.Ε. ΑΔΕΔΥ