Σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπεται πώς η Εκκλησία μπορεί να προχωρά σε συμφωνίες με οφειλέτες και πιστωτές και να τακτοποιεί τα χρέη της. Γίνεται λόγος για τακτοποίηση υποθέσεων εκατομμυρίων ευρώ.

Μπορεί η Εκκλησία να κατέγραψε σημαντικές απώλειες εσόδων λόγω του «ειδικού» εορτασμού του Πάσχα σε συνθήκες κορωνοϊου. Μπορεί να διαβλέπει περεταίρω υστέρηση εσόδων από την απαγόρευση των πανηγυριών και κυρίως των εμπορικών πανηγυριών που συνδέονται με τις εμπορικές της δραστηριότητες. Φαίνεται όμως ότι η κυβέρνηση βρήκε τον τρόπο να …το ανταποδώσει.

Έτσι στο φορολογικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, που ξεκίνησε να συζητείται στην επιτροπή Οικονομικών του κοινοβουλίου, παρουσιάστηκε ως …εκ θαύματος ένα σχετικό άρθρο. Προβλέπει την δυνατότητα των εκκλησιαστικών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, να συνάπτουν συμφωνίες με δανειστές και οφειλέτες με βάση της οποίες μπορούν να εξοφλούν τα χρέη τους, να ρυθμίζουν τους όρους αποπληρωμής ενώ γίνεται λόγος και για την δυνατότητα παραγραφής.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το άρθρο (που κανείς εκ μέρους της κυβέρνησης δεν έχει ακόμη μπει στον κόπο να δώσει μία εξήγηση):

Άρθρο 90 Ρυθμίσεις εκκλησιαστικών ν.π.δ.δ.

1. Κατά την αληθή έννοια του άρθρου 57 του ν. 1591/1986 (Α΄ 50): α) στο άρθρο αυτό περιλαμβάνονται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 590/1977 (Α΄ 146) και β) η εξαίρεση των παραπάνω ν.π.δ.δ. από το ν.δ. 496/1974 (Α΄ 204) δεν περιλαμβάνει και την εξαίρεση των κάθε είδους απαιτήσεών τους από το Κεφάλαιο Θ΄ του ν.δ. 496/1974.

2. Τα ν.π.δ.δ. της παρ. 1 μπορούν να συμφωνούν με κάθε οφειλέτη τους ρυθμίσεις για την ολοσχερή ή τμηματική εξόφληση, εφάπαξ ή περιοδικώς, των πάσης φύσεως απαιτήσεών τους και των προσαυξήσεων, πρόσθετων τελών και τόκων λόγω μη εμπρόθεσμης καταβολής τους, καθώς και την παροχή εκπτώσεων.

3. Η παραγραφή των κάθε είδους απαιτήσεων των ν.π.δ.δ. της παρ. 1 σε βάρος κάθε είδους οφειλέτη τους διακόπτεται με την αναγνώριση χρέους και αναστέλλεται από τη σύναψη της συμφωνίας της παρ. 2 και για όσο διάστημα η συμφωνία ισχύει.

Όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς η διάταξη διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που τις δίνουν μια «αξιοπερίεργη» διάσταση: Γενικευμένη ρύθμιση χωρίς όρους και ειδικές αναφορές, περίπλοκη νομική διατύπωση με παραπομπή στην ισχύουσα νομοθεσία και αναφορά στην μαγική λέξη «παραγραφή».

Προκύπτει με σαφήνεια ότι η Εκκλησία μπορεί να συνάπτει συμφωνητικά με Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου φυσικά πρόσωπα, επιχειρηματίες προκειμένου να διαμορφώνει όρους αποπληρωμής δανείων. Σε αυτή την διαδικασία μπορεί να εμπλακεί ο ΟΔΕΠ (ακίνητη περιουσία της Εκκλησίας) το ΤΑΚΕ (συνταξιοδοτικό ταμείο κληρικών) αλλά και ιδιωτικού χαρακτήρα ιδρύματα από τα δεκάδες που συνεργάζονται με την εκκλησία. Όλη αυτή η διαδικασία μάλιστα να βρίσκεται εκτός δημόσιου λογιστικού. Μάλιστα η κατάθεση της συγκεκριμένης ρύθμισης δεν φαίνεται να έρχεται σε ουδέτερο χρόνο. Το αντίθετο αφού ξεκινά άμεσα η διαδικασία διαλόγου της επιτροπής των σχέσεων ανάμεσα σε κράτος και εκκλησία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με όσα είπε στην Βουλή, ο πρώην υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης «η προτεινόμενη ρύθμιση έχει και παρασκήνιο. Αφορά ρύθμιση χρεών ύψους αρκετών εκατομμυρίων, με πιο σημαντικό εκείνο του Ιδρύματος της Τήνου προς την Αποστολική Διακονία, ύψους τριών εκατομμυρίων ευρώ. Το θέμα του Ιδρύματος της Τήνου προφανώς αφορά τον Μητροπολίτη Σύρου-Τήνου, τον κύριο Δωρόθεο, ο οποίος προβάλλεται και ως διάδοχος για την Αρχιεπισκοπή, έχει απασχολήσει το πανελλήνιο και παλαιότερα και έχει η Βουλή προχωρήσει σε αλλαγή ρυθμίσεων για την λειτουργία του Ιδρύματος της Τήνου. Είναι λυπηρό, ότι προβάλλονται από Μέσα ενημέρωσης, ως επιχείρημα για αυτήν την ρύθμιση, οι προσωπικές σχέσεις που έχει ο κ. Δωρόθεος με την οικογένεια του Πρωθυπουργού».

Αναδημοσίευση από imerodromos.g