του Νεκτάριου Κορδή

Φίλες και φίλοι,    Μόλις χθες 22 Ιουλίου, η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής για τη Μελέτη και Επίλυση θεμάτων που απασχολούν την Εκκλησία της Ελλάδος, μας ενημέρωσε ότι: «μέριμνα της Κυβέρνησης είναι η διασφάλιση των εργασιακών, ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των κληρικών που μισθοδοτούνται από το Ελληνικό Δημόσιο». Είναι αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας η μέριμνα αυτή για όλους τους εργαζόμενους και φυσικά για τους εκπαιδευτικούς! Αναμένουμε συνεπώς από την κ. Κεραμέως να διασφαλίσει τα εργασιακά δικαιώματα των 43.000 αναπληρωτών και αναπληρωτριών εκπαιδευτικών σε πρώτη φάση με την εξίσωση των δικαιωμάτων μόνιμων και αναπληρωτών και φυσικά με την υλοποίηση των 5.250 μόνιμων διορισμών στη Γενική Εκπαίδευση εντός του 2020 και των 5.250 μόνιμων διορισμών το 2021! Παράλληλα να αναρωτηθεί πως διασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών που μετακινούνται σε 4 ή 5 και 6 σχολικές μονάδες; Αναγνωρίζει φαντάζομαι ότι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών είναι και συνθήκες μάθησης των μαθητών/τριων μας! Και καταληκτικά θεωρούμε αυτονόητη την παρέμβαση της κ. Υπουργού και για τη διασφάλιση των συνταξιοδοτικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των 150.000 εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση! Για παράδειγμα να προωθήσει το αίτημα για συνταξιοδότηση των εκπαιδευτικών –εφόσον το επιθυμούν- σε ηλικία 60 ετών με 30 χρόνια εργασίας, αναγνωρίζοντας την ιδιαιτερότητα του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού.  Εκτός και αν θεωρεί ότι είναι παιδαγωγικό η παρουσία εκπαιδευτικού στην τάξη σε ηλικία 67 ή και 68 ετών, έχοντας μισό αιώνα διαφορά ηλικίας με τους μαθητές/τριες του!

   Εισάγεται σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή το ΝΣΧ «για τον εκσυγχρονισμό» της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης» Το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης, που σύμφωνα με το άρθρο 16 του Συντάγματος υπηρετούν από κοινού η ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση, βρίσκεται στο στόχαστρο του Υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης ΝΔ. Μετά την ψήφιση του κατάπτυστου νόμου 4692/2020 που αυξάνει τον αριθμό των μαθητών στην πρωτοβάθμια, μετατρέπει το γυμνάσιο και το λύκειο σε εξεταστικό κέντρο, κατατεμαχίζει και κατηγοριοποιεί τα δημόσια σχολεία με την αύξηση των προτύπων και την εξωτερική αξιολόγηση, μετά τα νέα ωρολόγια προγράμματα που συρρικνώνουν τα καλλιτεχνικά μαθήματα και τα μαθήματα κοινωνικών και πολιτικών επιστημών, σειρά έχει το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση.   

Την “εύρυθμη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων” επικαλείται η Αιτιολογική Έκθεση του νομοσχεδίου. Για τη ΝΔ όμως “ευρυθμία” συνιστά η λειτουργία τους αποκλειστικά και μόνο σύμφωνα με το κέρδος κουρελιάζοντας τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Τα ιδιωτικά σχολεία αποκτούν χαρακτηριστικά μεγάλων επιχειρήσεων, ένα είδος μεγάλων εκπαιδευτικών σούπερ-μάρκετ, με δυνατότητα να “εμπορεύονται” κάθε είδους υπηρεσία που έχει άμεση ή έμμεση σχέση με την εκπαίδευση, από την προσχολική εκπαίδευση ως τη διά βίου κατάρτιση. Χτίζεται έτσι σταδιακά η θεσμική υποδομή που θα αναλάβει να στηρίξει σταδιακά τα επόμενα βήματα ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης βασικών τομέων της εκπαίδευσης.

Δεν είναι τυχαία η αναφορά του κ. Αβραντίνη ότι: «ο μόνος τρόπος για να αναβαθμιστεί το ελληνικό σχολείο, ανεξάρτητα εάν πρόκειται για δημόσιο ή ιδιωτικό είναι να λειτουργεί πάντοτε σαν ιδιωτικό» (ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ 18/7/2020). Κατά τον ίδιο η σχολική μονάδα πρέπει να λειτουργήσει σαν αυτόνομη εκπαιδευτική επιχείρηση με ποιοτικό και ποσοτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, συνετή διαχείριση των πόρων, πειθαρχία, ασφάλεια, συνεχή και αυστηρή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, αυτονομία και ελευθερία επιλογής για τους γονείς και τους μαθητές!

Είναι προφανές ότι το ΝΣΧ που θα ψηφιστεί από την Κυβέρνηση των Αρίστων αφορά άμεσα και τη Δημόσια Δωρεάν Εκπαίδευση! Είναι η κερκόπορτα για αντίστοιχες μελλοντικές ρυθμίσεις στη δημόσια εκπαίδευση και έμμεση ιδιωτικοποίησή της (σχολείο της αγοράς, ελαστική εργασία, γονεϊκή επιλογή, οικονομική «αυτονομία», vouchers, τιμωρητική αξιολόγηση κ.α.), που θα έχουν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και την εργασιακή εξόντωση και των δημόσιων εκπαιδευτικών. Εξάλλου η έως τώρα πολιτική της κυβέρνησης για την εκπαίδευση έχει –νεοφιλελεύθερα- σαφή χαρακτηριστικά: Κοινωνική ανισότητα, νόθευση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, απουσία παιδαγωγικών αρχών, ελαστική εργασία, ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση του αγαθού της εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση υποβάθμιση του σχολείου εν γένει.

Οι μεγάλοι αγώνες για την προάσπιση του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας είναι μπροστά μας!

Νεκτάριος Κορδής, είναι αιρετό τακτ. μέλος του ΚΥΣΔΕ  εκλεγμένος  με το ψηφοδέλτιο  των   Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων

και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΑΔΕΔΥ εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο της ΕΑΕΚ