Νέα μέτρα και ρυθμίσεις τίθενται σε ισχύ από τη Δευτέρα στο Δημόσιο και ειδικά στις υπηρεσίες που εδρεύουν στην περιφέρεια Αττικής, με σκοπό την προστασία των υπαλλήλων και τον περιορισμό διασποράς του κορονοϊού.

Με εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Εσωτερικών σήμερα Κυριακή 20-09-2020 , προβλέπεται ότι από τη Δευτέρα έως και τις 4 Νοεμβρίου το 40% του προσωπικού του δημοσίου τομέα, φορέων του δημοσίου και των ΟΤΑ, με έδρα την περιφέρεια Αττικής, δύναται να παρέχει εξ αποστάσεως εργασία.

Διαβάστε επίσης «Είναι η υποχρεωτική τηλεργασία στο δημόσιο μια απάτη;

Καθίσταται υποχρεωτική η επαναφορά σε ισχύ των τριών ωραρίων προσέλευσης και αποχώρησης των υπαλλήλων (07:00-15.00, 08.00 -16.00 και 09.00 -17.00) ή ακόμα και η παροχή εργασίας σε βάρδιες, προκειμένου να αποσυμφορηθούν οι δημόσιες υπηρεσίες, αλλά και τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Η εξυπηρέτηση του κοινού στις δημόσιες υπηρεσίες γίνεται μόνο σε επείγουσες περιπτώσεις, κατόπιν προηγούμενου ραντεβού και δύναται να πραγματοποιείται μέχρι τις 16:00 για όσες υπηρεσίες λήγει μέχρι τις 15:00 σύμφωνα με τις γενικώς ισχύουσες διατάξεις.

Σε κάθε είδους χώρους εργασίας, επιβάλλεται η χρήση μη ιατρικής μάσκας προστασίας.

Επίσης, με την εγκύκλιο επανακαθορίζονται οι ομάδες αυξημένου κινδύνου με βάση σχετική ΚΥΑ της 17ης Σεπτεμβρίου. Οι υπάλληλοι του Δημοσίου που ανήκουν στις ομάδες αυτές (περιλαμβάνονται στην εγκύκλιο που επισυνάπτεται) δικαιούνται ειδική άδεια απουσίας και παρέχουν εργασία εξ αποστάσεως. Η ειδική άδεια απουσίας χορηγείται πλέον μόνο με ιατρική γνωμάτευση του θεράποντος ιατρού που εκδίδεται κατόπιν παραπεμπτικού εγγράφου της Υπηρεσίας.

Προβλέπονται εναλλακτικές διευκολύνσεις για υπαλλήλους γονείς με τέκνα που υπάγονται τα ίδια στις περιπτώσεις, για τις οποίες η Ειδική Επιτροπή του υπουργείου Υγείας έχει συστήσει μακροχρόνια αποχή από το σχολείο και χρήση τηλε-εκπαίδευσης.

Οι εναλλακτικές διευκολύνσεις είναι: α) Παροχή εξ αποστάσεως εργασίας, εφόσον αυτό είναι δυνατό με βάση τα καθήκοντα που ασκεί ο/η υπάλληλος. β) Παροχή εργασίας κατά πλήρες ωράριο σε διαφορετικό χρόνο από το προβλεπόμενο ωράριο λειτουργίας της υπηρεσίας, σε κάθε περίπτωση όμως για τις Υπηρεσίες που λειτουργούν με το παγίως προβλεπόμενο ωράριο των δημοσίων υπηρεσιών από τις 07:00 και μετά και το αργότερο μέχρι τις 22.00, εφόσον η συγκεκριμένη υπηρεσία στην οποία υπηρετεί ο υπάλληλος δεν λειτουργεί σε 24ώρη βάση.

γ) Παροχή εργασίας με μειωμένο ωράριο εργασίας, μέχρι και 25% ημερησίως. Υπενθυμίζεται ότι οι υπάλληλοι που κάνουν χρήση της εν λόγω διευκόλυνσης θα πρέπει να αναπληρώσουν τον χρόνο που δεν παρείχαν εργασία.

Διαβάστε αναλυτικά όλη την εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών

Α. ΕΠΑΝΑΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΟΜΑΔΩΝ ΑΥΞΗΜΕΝΩΝ ΚΙΝΔΥΝΟΥ –ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΔΕΙΑΣΑΠΟΥΣΙΑΣ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ ΑΥΞΗΜΕΝΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Α1. Επανακαθορισμός ομάδων αυξημένου κινδύνου Κατ ́ εξουσιοδότηση των διατάξεων του άρθρου εικοστού πέμπτου της από 14/3/2020 ΠΝΠ (Α ́ 64), όπως κυρώθηκε με τον ν.4682/2020, και κατόπιν των νεότερων από 8.9.2020 και 11.9.2020 εισηγήσεων της αρμόδιας Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID19 εκδόθηκε η αρ. ΔΙΔΑΔ/Φ.64/420/16446/17.9.2020 (Β ́4011, ΑΔΑΩΔΧ746ΜΤΛ6-956) κοινή υπουργική απόφαση με θέμα «Καθορισμός ομάδων αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19».Σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση ως ομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19 ορίζονται πλέον από 18.9.2020συνολικάοι κάτωθι:

1.1. Άτομα με μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου που λαμβάνουν δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα.

1.2. Άτομα με μεταμόσχευση μυελού των οστών το τελευταίο έτος ή που λαμβάνουν δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα.

1.3. Άτομα με διάγνωση νεοπλασίας, που βρίσκονται υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία, ή ανοσοθεραπεία.

1.4. Άτομα με αιματολογικές κακοήθειες (λευχαιμία, λέμφωμα ή μυέλωμα) που βρίσκονται υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία ή ανοσοθεραπεία.

1.5. Άτομα με βαριά πνευμονοπάθεια (κυστική ίνωση, σοβαρού βαθμού άσθμα, σοβαρού βαθμού χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια -ΧΑΠ, ασθενείς σε μόνιμηοξυγονοθεραπεία για άλλες αναπνευστικές παθήσεις), που εμπίπτουν στην ακόλουθη ή και ισάξιας συμπτωματολογία: ασθενείς με άσθμα με 2 παροξύνσεις κατά το τελευταίο έτος, παρά τη μέγιστη αγωγή (με β-διεγέρτη και εισπνεόμενο κορτικοειδές), ασθενείς με ΧΑΠ που βρίσκονται σε οξυγονοθεραπεία κατ’ οίκον ή παρουσίασαν 2 παροξύνσεις κατά το τελευταίο έτος ή/και μία νοσηλεία σε νοσοκομείο.

1.6. Άτομα με κληρονομικές ανοσοανεπάρκειες ή δρεπανοκυτταρική αναιμία ή πολυμεταγγιζόμενα (μια ή περισσότερες μεταγγίσεις ανά μήνα)

1.7. Άτομα που λαμβάνουν υψηλές δόσεις κορτικοειδών ή δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα

1.8. Γυναίκες που κυοφορούν.

1.9. Άτομα με HIV λοίμωξη και CD4≤200/μL.

1.10. Άτομα με βαριά καρδιοπάθεια, ή και άτομα με χρόνια καρδιαγγειακά νοσήματα, που εμφανίζουν την ακόλουθη συμπτωματολογία: κλάσμα εξώθησης αριστεράς κοιλίας: <40%, ενεργό ισχαιμία του μυοκαρδίου, άνω του μετρίου βαθμού στένωση ή ανεπάρκεια μιτροειδούς ή αορτικής βαλβίδας, πνευμονική υπέρταση, ιστορικό πρόσφατης καρδιοχειρουργικής επέμβασης (προ τριμήνου), καθώς και οι μυοκαρδιοπάθειες, ή και ισάξιας βαρύτητας συμπτωματολογία άλλης καρδιαγγειακής πάθησης.

1.11. Άτομα με χρόνια νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου, που υποβάλλονται σε εξωνεφρική κάθαρση.

Επίσης, ως υπάλληλοι υπαγόμενοι σε ομάδες αυξημένου κινδύνου καθορίζονται και υπάλληλοι που υπάγονται σε δύο τουλάχιστον από τις κατωτέρω αναφερόμενες περιπτώσεις:

2.1. Άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών.

2.2. Άτομα με αρρύθμιστο σακχαρώδη διαβήτη, όπως προκύπτει από τις ακόλουθες ενδεικτικές τιμές: HbA1c του τελευταίου 3μήνου: ≥8.0% ή Μ.Ο. τιμών γλυκόζης αίματος ≥200 mg/dL τις τελευταίες 7 ημέρες και ασθενείς με μικρο/μακρο αγγειακές επιπλοκές, ή και ισάξιας βαρύτητας συμπτωματολογία.

2.3. Άτομα με χρόνια πνευμονοπάθεια (άσθμα, ΧΑΠ, εμφύσημα) που δεν εμπίπτουν στον ορισμό της βαριάς πνευμονοπάθειας της παραγράφου 1.5.3

2.4. Άτομα που παρουσιάζουν βαριές νευρολογικές/νευρομυϊκές παθήσεις (σοβαρή νόσος Πάρκινσον, νόσος κινητικού νευρώνα, πολλαπλή σκλήρυνση υπό αγωγή, εγκεφαλική παράλυση).

2.5. Άτομα με σοβαρή ηπατική ανεπάρκεια (μη αντιροπούμενη κίρρωση).2.6. Άτομα με υψηλό δείκτη μάζας σώματος (ΒΜΙ>40).

2.7. Άτομα με ανθεκτική αρτηριακή υπέρταση παρά τη μέγιστη αγωγή.

2.8. Άτομα που λαμβάνουν χρονίως χαμηλές δόσεις κορτικοειδών ή ανοσοκατασταλτικό φάρμακο

2.9. Άτομα με μεταμόσχευση, ή διάγνωση νεοπλασματικής νόσου την τελευταία πενταετία, που δεν εμπίπτουν στους όρους των παραγράφουν 1.1 –1.4.

Οι υπάλληλοι που εμπίπτουν στις ανωτέρω ομάδες αυξημένου κινδύνου δύνανται κατόπιν αίτησής τους να απουσιάζουν δικαιολογημένα με ειδική άδεια απουσίας, εφόσον δεν απουσιάζουν ήδη από την Υπηρεσία για τον λόγο αυτό δυνάμει των παγίων διατάξεων περί χορήγησης αναρρωτικών αδειών. Για την χορήγηση της ειδικής άδειας απουσίας απαιτείται αιτιολογημένη γνωμάτευση από τον θεράποντα Ιατρό σχετικής ειδικότητας ή από Ιατρό σχετικής ειδικότητας Υγειονομικής Δομής (δημόσιας ή ιδιωτικής), η οποία εκδίδεται κατόπιν σχετικού παραπεμπτηρίου εγγράφου της οικείας Διεύθυνσης Διοικητικού/ Προσωπικού, σύμφωνα με τα αναλυτικώς αναφερόμενα στην επόμενη παράγραφο της παρούσας εγκυκλίου.Υπενθυμίζεται ότι στις περιπτώσεις αυτές, οι υπάλληλοι που απουσιάζουν με ειδική άδεια απουσίας για λόγους προστασίας της υγείας τους παρέχουν υποχρεωτικά εργασία εξ αποστάσεως, εφόσον είναι δυνατή η άσκηση των καθηκόντων τους εξ αποστάσεως ή η φύση των καθηκόντων τους δεν απαιτεί την αυτοπρόσωπη παρουσία τους στην Υπηρεσία κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 67 του ν. 4722/2020.Για την περίπτωση που δεν είναι δυνατή η άσκηση των καθηκόντων εξ αποστάσεως ισχύουν τα αναφερόμενα στην αριθ. Α.3. παράγραφο της παρούσας.Ειδικά για τους υπαλλήλους που ανήκουν στις ομάδες αυτές,αλλά επιθυμούν να παρέχουν εργασία με αυτοπρόσωπη παρουσία στην Υπηρεσία, οπότε και δεν επιθυμούν να υπαχθούν στην ειδική άδεια απουσίας από την Υπηρεσία, θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα με ατομική ευθύνη των ιδίων όσο και της Υπηρεσίας για τη διασφάλιση εκείνων των προϋποθέσεων εργασίας που καθιστούν αποτελεσματική την προστασία της υγείας τόσο των ιδίων όσο και της δημόσιας υγείας γενικότερα.Λαμβάνοντας υπόψη τις ρυθμίσεις της νέας υπουργικής απόφασης που ισχύει από 18.9.2020 και την κατάργηση της προηγούμενης, καλούνται οι αρμόδιες Διευθύνσεις Προσωπικού να επανεξετάσουν εάν οι υπάλληλοι, στους οποίους χορηγείτο η ειδική άδεια απουσίας πριν από την 18η.9.2020,εξακολουθούν να είναι δικαιούχοι της εν λόγω άδειας και εάν ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, όπως αυτές προσδιορίζονται με την νέα υπουργική απόφαση, προκειμένου να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες. Επισημαίνεται, ακόμη, ότι σύμφωνα με την σχετική προαναφερόμενη εξουσιοδοτική διάταξη[άρθρο εικοστόπέμπτο της από 14/3/2020 ΠΝΠ (Α ́ 64)], η εν λόγω ειδική άδεια εξακολουθεί να χορηγείται στους δικαιούχους μέχρι να εκλείψουν οι λόγοι χορήγησής της, γεγονός για το οποίο θα ενημερωθούν σχετικά οι Υπηρεσίες με νεώτερη εγκύκλιο.Υπάλληλοι του Δημοσίου, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στις ανωτέρω διατάξεις της ΚΥΑ ως ομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID19, πλην όμως πάσχουν σύμφωνα με τις ιατρικές γνωματεύσεις θεραπόντων ιατρών από αντίστοιχα επικίνδυνες παθήσεις σε περίπτωση προσβολής από COVID-19, δύνανται κατά την κρίση των αρμοδίων κατά ειδικότητα θεραπόντων ιατρών τους, να προσκομίσουν εκείνα τα δικαιολογητικά δυνάμει των οποίων είναι δυνατή είτε η χορήγηση άδειας στους υπαλλήλους αυτούς σύμφωνα με τις πάγιες κείμενες διατάξεις (π.χ. αναρρωτική άδεια) ή εναλλακτικά η απασχόλησή τους σε καθήκοντα, για τα οποία δεν απαιτείται καθημερινή επαφή με κοινό (backoffice), κατόπιν της σχετικής γνωμάτευσηςτου θεράποντος ιατρού για την επικινδυνότητα έκθεσης στον κορωνοϊό, γνωμάτευση, η οποία θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από την αρμόδια Υπηρεσία.4Υπάλληλοι του δημοσίου, οι οποίοι δεν υπάγονται πλέον στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, δεν δικαιούνται να απουσιάζουν εφεξής με την ειδική άδεια απουσίας. Οποιοδήποτε χρονικό διάστημα έχει μεσολαβήσει από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης επανακαθορισμού των ομάδων αυξημένου κινδύνου μέχρι και την επιστροφή στην Υπηρεσία των υπαλλήλων που δεν υπάγονται πλέον σε αυτές, η οποία σε κάθε περίπτωση θα είναι αμέσως μετά την έκδοση της παρούσας εγκυκλίου, αποτελεί, για λόγους χρηστής διοίκησηςδικαιολογημένη ειδική άδεια απουσίαςμε τους όρους που αυτή είχε χορηγηθεί. Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι βάσει των αποφάσεων της ως άνω αρμόδιας Επιτροπής, επί των οποίων έχουν εκδοθεί και οι σχετικές εγκύκλιες οδηγίες της Υπηρεσίας μας, σεπερίπτωση που υπάλληλοι του Δημοσίου διαμένουν με άτομα που ανήκουν στιςομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID19, λαμβάνουν όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να διαφυλάξουν την υγεία των οικείων τους, όπως και ο γενικός πληθυσμός, χωρίς ωστόσο να δικαιούνται ειδικής άδειας απουσίας, ελλείψει προς το παρόν σχετικής προς τούτο ανάγκης και πρόβλεψης. Ωστόσο και στο πλαίσιο της αποτελεσματικής διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού που υπηρετεί σε κάθε φορέα, θα ήταν δυνατό να εκτιμηθεί η ιδιαίτερη αυτή περίσταση από το αρμόδιο όργανο διοίκησης και να εξετασθεί η δυνατότητα απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών σε καθήκοντα, για τα οποία δεν απαιτείται καθημερινή επαφή με κοινό (backoffice).

Α.2.Παραπεμπτικό έγγραφο της Υπηρεσίας

Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 67 του ν. 4722/2020(Α ́ 177), μετά το δεύτερο εδάφιο του άρθρου εικοστού πέμπτου της από 14/3/2020 Π.Ν.Π., που κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020, προστίθενται εδάφια ως εξής: «Για τη χορήγηση της ειδικής άδειας απουσίας θα πρέπει να προηγείται σχετικό παραπεμπτικό έγγραφο της Υπηρεσίας, το οποίο θα συνυπογράφεται από τον Ελεγκτή Ιατρό ή Ιατρό Εργασίας ή άλλο ιατρό της υπηρεσίας, εφόσον υπάρχει, στο οποίο θα βεβαιώνονται τα καθήκοντα που ασκεί ο υπάλληλος βάσει του κλάδου ή της ειδικότητάς του ή δύναται να ασκήσει λόγω της εμπειρίας του, καθώς και οι συνθήκες εργασίας που έχουν διασφαλιστεί για την προστασία της υγείας του, όπως ιδίως έκταση του χώρου εργασίας, αριθμός υπαλλήλων που συστεγάζονται στον ίδιο χώρο εργασίας. Για την έκδοση της σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης θα πρέπει υποχρεωτικά να λαμβάνεται υπόψη το ως άνω παραπεμπτικό και να μνημονεύεται σε αυτήν». Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω η ειδική άδεια απουσίας για όλους ανεξαιρέτως τους υπαλλήλους που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, όπως έχουν προσδιοριστεί με την προαναφερόμενη απόφαση των Υπουργών Υγείας και Εσωτερικών, χορηγείται εφεξής μόνο με ιατρική γνωμάτευση του θεράποντος ιατρού που εκδίδεται κατόπιν παραπεμπτικού εγγράφου της Υπηρεσίας που περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω στοιχεία και μνημονεύεται ρητά στην ιατρική γνωμάτευση. Για το λόγο αυτό παρακαλούνται οι αρμόδιες Διευθύνσεις Διοικητικού/ Προσωπικού να προβούν αμελλητί στις δέουσες ενέργειες για την έκδοση των ως άνω προβλεπόμενων παραπεμπτικών εγγράφων,για όσους υπαλλήλους κάνουν ήδη χρήση της ειδικής άδειας απουσίας, αλλά και για όσους θα αιτηθούν τη χορήγησή της.Στο σχετικό παραπεμπτικό έγγραφο θα περιλαμβάνονται όλα εκείνα τα στοιχεία που αναφέρονται στις προαναφερόμενες διατάξεις καθώς και οτιδήποτε άλλο σχετικό πρέπει να λάβει υπόψη του ο αρμόδιος κατά ειδικότητα θεράπων ιατρός προκειμένου να γνωματεύσει σχετικά με την αναγκαιότητα της χορήγησης στον υπάλληλο της ειδικής άδειας απουσίας. Γνωματεύσεις που κατατίθενται από τους ενδιαφερόμενους, οι οποίες δεν έχουν λάβει υπόψη τους το σχετικό παραπεμπτικό έγγραφο της υπηρεσίας κατ ́ εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων, δεν στοιχειοθετούν υποχρέωση της Διοίκησης για τη χορήγηση ειδικής άδειας απουσίας.Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι με την ως άνω Κοινή Απόφαση επανακαθορίζονται οι ομάδες αυξημένου κινδύνου,αλλά και το ότι για τη χορήγηση της ειδικής άδειας απουσίας απαιτείται πλέον η προηγούμενη έκδοση σχετικού παραπεμπτικού, μεταβατικά και μέχρι την 5έκδοση των ως άνω παραπεμπτικών εγγράφων από τις Υπηρεσίες και την προσκόμιση των νέων ιατρικών γνωματεύσεων κατά τα ανωτέρω, στις οποίες θα βεβαιώνεται εκ νέου η αναγκαιότητα χορήγησης της ειδικής άδειας απουσίας,οι υπάλληλοι που εξακολουθούν να εμπίπτουν στις νέες καθορισθείσες ομάδες αυξημένου κινδύνου,θα εξακολουθούν να απουσιάζουν με ειδική άδεια απουσίας υπό τις προϋποθέσεις που αυτή είχε χορηγηθεί σύμφωνα με τις οδηγίες της ιε ́ σχετικής εγκυκλίου.

Α3. Ειδική άδεια απουσίας σε υπαλλήλους που δεν μπορούν να εργαστούν εξ αποστάσεως

Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 2του άρθρου 68του ν. 4722/2020, στο άρθρο εικοστό πέμπτο της από 14/3/2020 Π.Ν.Π., που κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020, προστίθεται δεύτερη παράγραφος ως εξής: «2. Στους υπαλλήλους που κάνουν χρήση της ειδικής άδειας απουσίας της προηγούμενης παραγράφου και οι οποίοι λόγω της φύσης των καθηκόντων τους δεν δύνανται να εργάζονται εξ αποστάσεως, κάθε τέταρτη ημέρα απουσίας στο σύνολο της εν λόγω άδειας χρεώνεται με κανονική άδεια ή με οποιαδήποτε άλλη άδειαδικαιούται ο υπάλληλος, εκτός της αναρρωτικής, ανεξαρτήτως των προϋποθέσεων χορήγησης των αδειών αυτών».Σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη, στους υπαλλήλους, οι οποίοι ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου και στους οποίους χορηγείται η ειδική άδεια απουσίας υπό τις ανωτέρω προϋποθέσεις, αλλά δεν δύνανται λόγω της φύσης των καθηκόντων τους να εργάζονται εξ αποστάσεως,για κάθε τέσσερις ημέρες ειδικής άδειας απουσίαςαπό τις 15.9.2020, η τέταρτη ημέρα χρεώνεται μεκανονική άδεια, ή εφόσον δεν υπάρχει διαθέσιμο υπόλοιπομεοποιαδήποτε άλλη άδεια,εκτός της αναρρωτικής,δικαιούται ενδεχομένως ο υπάλληλος, ανεξαρτήτως των τυχόν ειδικών προϋποθέσεων που προβλέπονται για τη χορήγηση των αδειών αυτών.Σε αυτές τις περιπτώσεις ειδική άδεια απουσίας δεν χορηγείται για χρονικό διάστημα μικρότερο των τεσσάρων (4) ημερών, σε περίπτωση δε που διακοπεί πριν την ολοκλήρωση διαστήματος τεσσάρων (4) ημερών χωρίς υπαιτιότητα του υπαλλήλου, αποτελεί στο σύνολό της ειδική άδεια απουσίας.

Α.4. Διακοπή ειδικής άδειας απουσίας

Δεδομένου ότι η ειδική άδεια απουσίας χορηγείται στους υπαλλήλους για λόγους προστασίας της υγείας,αυτή δύναται να διακόπτεται μόνο κατόπιν υποβολής σχετικής αίτησης του υπαλλήλου και προσκόμισης νέας ιατρικής γνωμάτευσης, στην οποία θα αναφέρονται οι λόγοι, για τους οποίους αίρεται η προηγουμένως γνωματευθείσα ανάγκη παραμονής κατ ́οίκον.Επιπλέον, εφόσον οι υπάλληλοι που υπάγονται στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, όπως αυτές επανακαθορίστηκαν με τη σχετική νεώτερη ΚΥΑ, απουσιάζουν ήδη από την Υπηρεσία τους με αναρρωτική άδεια, θα δύνανται να κάνουν χρήση της ειδικής άδειας απουσίας, μόνο εφόσον λήξει η αναρρωτική άδεια με την οποία αιτιολογημένα ήδη απουσιάζουν. Β. ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΗΣ ΕΠΑΝΕΝΑΡΞΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ, ΒΡΕΦΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝΜε τις διατάξεις του άρθρου 68του ν.4722/2020, στην από 11.3.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.4682/2020, προστέθηκεάρθρο 5Α σύμφωνα με το οποίο υπάλληλοι, που:1)υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.4682/2020(σχετική η αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/108/οικ.7874/12.3.2020 εγκύκλιος, ΑΔΑ: ΩΦΠΩ46ΜΤΛ6-87Χ), 62)έχουν τέκναανεξαρτήτως ηλικίας που φοιτούν σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε ειδικά σχολεία ή σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και 3) τα ως άνω τέκνα υπάγονται τα ίδια στις περιπτώσεις, για τις οποίες η Ειδική Επιτροπή του Υπουργείου Υγείας έχει συστήσει μακροχρόνια αποχή από το σχολείο και χρήση τηλε-εκπαίδευσηςσύμφωνα με το άρθρο 8 της αριθ. Δ1α/ΓΠ. Οικ. 55339/8-9-2020 κοινής Υπουργικής Απόφασης (Β’ 3780),δύνανται με την έναρξη λειτουργίας των ως άνω σχολικών δομώννα κάνουν χρήση των εξής διευκολύνσεων εκτός των παγίων διαστημάτων σχολικών διακοπών και σχολικών αργιών: α) Παροχή εξ αποστάσεως εργασίας, εφόσον αυτό είναι δυνατό με βάση τα καθήκοντα που ασκεί ο/η υπάλληλος.β) Παροχή εργασίας κατά πλήρες ωράριο σε διαφορετικό χρόνο από το προβλεπόμενο ωράριο λειτουργίας της υπηρεσίας, σε κάθε περίπτωση όμως για τις Υπηρεσίες που λειτουργούν με το παγίως προβλεπόμενο ωράριο των δημοσίων υπηρεσιών από τις 7 π.μ. και μετάκαι το αργότερο μέχρι τις 10.00 μμ, εφόσον η συγκεκριμένη υπηρεσία στην οποία υπηρετεί ο υπάλληλος δεν λειτουργεί σε 24ώρη βάση. Για παράδειγμα, υπάλληλος που υπηρετεί σεΤμήμα Προσωπικούδημόσιας υπηρεσίας, η οποίαλειτουργεί σε 24ώρη βάση για ορισμένα τμήματα, δεν δύναται να προσέλθει για παροχή εργασίας σε βραδινή βάρδια, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν προβλέπεται να λειτουργεί σε 24ώρη βάση.γ) Παροχή εργασίας με μειωμένο ωράριο εργασίας, μέχρι και 25% ημερησίως σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.4682/2020. Υπενθυμίζεται ότι οι υπάλληλοι που κάνουν χρήση της εν λόγω διευκόλυνσης θα πρέπει να αναπληρώσουν τον χρόνο που δεν παρείχαν εργασία (σχετική η αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/108/οικ.7874/12.3.2020 εγκύκλιος, ΑΔΑ: ΩΦΠΩ46ΜΤΛ6-87Χ).δ) Χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού της παρ. 1 του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.4682/2020. Σε περίπτωση εξάντλησης των ημερών κανονικής άδειας που δικαιούται ο υπάλληλος, η τέταρτη ημέρα χρεώνεται,με εξαίρεση την αναρρωτική άδεια,με οποιαδήποτε άλλη άδεια δικαιούται ο υπάλληλος ανεξαρτήτως των τυχόν ειδικών προϋποθέσεων χορήγησηςτης (π.χ. ειδική άδεια 22 ημερών, άδεια παρακολούθησης σχολικής επίδοσης).Για τον τρόπο χορήγησης της άδειας ειδικού σκοπού ισχύουν οι οδηγίες που έχει δώσει η Υπηρεσία μας με προηγούμενες σχετικές εγκυκλίους στο πλαίσιο εφαρμογής της άδειας αυτής.Οι ανωτέρω διευκολύνσεις χορηγούνται, κατά περίπτωση, ως εξής:α) Αν και οι δύο γονείς είναι υπάλληλοιτου Δημοσίουπου υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης, με κοινή τους δήλωση που κατατίθεται στις υπηρεσίες τους καθορίζεται ποιος από τους δύο κάνει χρήση μίας εκ των προβλεπόμενων διευκολύνσεων, εκτός αν με την ίδια δήλωση καθορίζουν χρονικά διαστήματα χρήσης των διευκολύνσεων εκ περιτροπής. Εφόσον ο ένας εκ των δύο γονέων υπαλλήλων κάνει χρήση οποιασδήποτε εκ των ανωτέρω διευκολύνσεων,ο άλλος γονέας δεν δύναται να λάβει για το ίδιο χρονικό διάστημα κάποια από τις προβλεπόμενες διευκολύνσεις. Σε περίπτωση που γίνεται χρήση της διευκόλυνσης της άδειας ειδικού σκοπού, το χρονικό διάστημα χρήσης της άδειας δεν μπορεί να είναι μικρότερο των τεσσάρων (4) ημερών ανά γονέα.β) Αν ένας εκ των δύο γονέων απασχολείται στον ιδιωτικό τομέα, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας ή σε οποιαδήποτε απασχόλησηως ελεύθερος επαγγελματίας, για τη χορήγηση των ανωτέρω διευκολύνσεων απαιτείται η προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης του γονέα που απασχολείται στον ιδιωτικό τομέα περί μη χρήσης όμοιων διευκολύνσεων και σχετικής βεβαίωσης του εργοδότη,όπου υπάρχει εργοδότης και αυτό είναι δυνατό.γ) Αν ο/η σύζυγος του/της υπαλλήλου που υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής της διάταξηςαπουσιάζει με οποιαδήποτε άδεια, ιδίως άδεια ανατροφής τέκνου και άδεια υπηρεσιακής εκπαίδευσης, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, με εξαίρεση την αναρρωτική άδεια εξαιτίας της οποίας δεν είναι δυνατή η φροντίδα τέκνων, ο/η σύζυγος δεν δικαιούται να κάνει χρήση 7κάποιας εκ των ανωτέρω προβλεπόμενων διευκολύνσεων. Σε περίπτωση που εργάζεται μόνο ένας εκ των δύο γονέων, τότε αυτός δεν μπορεί να κάνει χρήση της άδειας ειδικού σκοπού, εκτός και αν ο γονέας,που δεν εργάζεται,νοσηλεύεται για οποιονδήποτε λόγο, ή νοσεί από τον κορωνοϊό COVID-19, ή είναι άτομο με αναπηρία (ΑμεΑ) με ποσοστό 67% και άνω, σύμφωνα με απόφαση αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής σε ισχύ, ή λαμβάνει αναπηρικό επίδομα από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) ή σύνταξη αναπηρίας(σχετικές οι αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/108/οικ.7874/12.3.2020, ΑΔΑ: ΩΦΠΩ46ΜΤΛ6-87Χ και ΔΙΔΑΔ/Φ.69/113/9246/29.4.2020, ΑΔΑ:6ΣΜ046ΜΤΛ6-Ο14, εγκύκλιοι).δ) Τις ανωτέρω διευκολύνσεις τις δικαιούται ο/η γονέας που ασκεί αποκλειστικά την επιμέλεια των τέκνων.Για τη χορήγησητων ως άνω διευκολύνσεων οι υπάλληλοι προσκομίζουν στην Διεύθυνση Προσωπικού, όπου υπάγονται, βεβαίωση από την οικεία εκπαιδευτική δομή, από την οποία προκύπτει ότι το τέκνο τους παρακολουθεί μαθήματα με τηλε-εκπαίδευση,δυνάμει της ιατρικής βεβαίωσης που έχει υποβληθεί αρμοδίως στην εκπαιδευτική δομή. Σε περίπτωση αδυναμίας άμεσης προσκόμισης των ανωτέρω δικαιολογητικών, οι υπάλληλοι ενημερώνουν σχετικά την οικεία Διεύθυνση Προσωπικού και προσκομίζουν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Διευκρινίζεται ότι οι ως άνω διευκολύνσεις δύνανται να χορηγούνται, κατόπιν αίτησης του/ της γονέα υπαλλήλου καιεφόσον πληρούνται οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις, διαδοχικάή εναλλάξ, Για παράδειγμα, γονέας υπάλληλος που αιτείται αρχικά να παρέχει εξ αποστάσεως εργασία,γιατί το τέκνο του ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου,δύναται στη συνέχεια να αιτηθεί τη χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού ή τη μείωση της απασχόλησης κατά 25%. Σε κάθε περίπτωση η άδεια ειδικού σκοπού δεν μπορεί να είναι μικρότερη των τεσσάρων (4) ημερών,είτε αυτή χορηγείται για συνεχόμενο χρονικό διάστημα τεσσάρων ημερώνείτε για τέσσερις ημέρες με διακεκομμένη χρήση.Σε κάθε περίπτωση για την έγκριση της χορήγησης εκάστης των ανωτέρω διευκολύνσεων θα πρέπει να συνεκτιμάται και ηαναγκαιότητα εύρυθμης λειτουργίας της Υπηρεσίας.Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 68του ν.4722/2020 καταργείται η διάταξη της παρ. 8 του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (κύρωση με το άρθρο 2 του ν.4682/2020), όπως αυτή προστέθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 38ου της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου(κύρωση με το άρθρο 1 του ν.4683/2020), σύμφωνα με την οποία η άδεια ειδικού σκοπού χορηγούνταν και στους υπαλλήλους, των οποίων τα τέκνα ηλικίας έως τεσσάρων (4) ετών δεν φοιτούν σε βρεφονηπιακούς σταθμούς.Ως εκ τούτου, στους υπαλλήλους, των οποίων τα τέκνα δεν έχουν εγγραφεί σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, δεν χορηγείται εφεξής άδεια ειδικού σκοπού.

Γ. ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ Ή ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΑΥΤΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΡΟΥΣΜΑΤΟΣ COVID-19

Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας σχολικών μονάδων ή Τμημάτων αυτών και παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών λόγω εμφάνισης επιβεβαιωμένου ή ύποπτου κρούσματος COVID-19, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 43του ν. 4722/2020 επισημαίνονται τα εξής:1)Υπενθυμίζεται ότι είναι σε ισχύ η διάταξη της παρ.3 του άρθρου τριακοστού όγδοου της από 20-03-2020 ΠΝΠ, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν.4683/2020, σύμφωνα με την οποία, «Σε περίπτωση που υπάλληλος του Δημοσίου, όπως ορίζεται στο πεδίο εφαρμογής της από 11.3.2020 ΠΝΠ, απαιτείται να τεθεί σε περιορισμό, λόγω των έκτακτων μέτρων για τον κορωνοϊό COVID-19 και κατόπιν οδηγιών που του έχουν δοθεί αρμοδίως από τον Εθνικό 8Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.) ή από άλλο αρμόδιο δημόσιο φορέα, ο οποίος ενημερώνει αμελλητί τον Ε.Ο.Δ.Υ., απουσιάζει δικαιολογημένα από την Υπηρεσία με αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού, κατόπιν υποβολής υπεύθυνης δήλωσης. Η αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού δεν αφαιρείται από την δικαιούμενη αναρρωτική άδεια του υπαλλήλου, ούτε απαιτείται ο υπάλληλος να παραπεμφθεί στην αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή. Οι υπάλληλοι της παρούσας παραγράφου προσμετρώνται στους υπαλλήλους, οι οποίοι μπορούν να παρέχουν εξ αποστάσεως εργασία με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων».Για την χορήγηση της ως άνω αναρρωτικής άδειας ειδικού σκοπού σε αυτή την περίπτωση προσκομίζεται σχετική βεβαίωση από την οικεία σχολική μονάδα ή τον βρεφικό, παιδικό και βρεφονηπιακό σταθμό ότι έχει ανασταλεί η λειτουργία συνολικά της δομής ή Τμήματος αυτής, στην οποία φοιτά το τέκνο του/ της υπαλλήλου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα λόγω εμφάνισης επιβεβαιωμένου ή ύποπτου κρούσματος COVID-19 και για το λόγο αυτό έχει συσταθεί αρμοδίως και στους γονείς των μαθητών κατ ́οίκον παραμονή.Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις και δεν έχει γίνει σύσταση στους γονείς των τέκνων για κατ ́οίκον παραμονή είναι δυνατή, για όσο χρόνο διαρκεί η αναστολή λειτουργίας, η χορήγηση άδειας ειδικού σκοπού κατ ́εφαρμογή των οριζόμενων στις διατάξεις του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.4682/2020ή της διευκόλυνσης του μειωμένου ωραρίου που προβλέπεται στην παρ. 4 του ίδιου άρθρου. Εναλλακτικά, στην περίπτωση αυτή είναι δυνατή αντί της χορήγησης άδειας ειδικού σκοπού ή της διευκόλυνσης του μειωμένου ωραρίου, η παροχή εξ αποστάσεως εργασίας, όπου αυτό είναι εφικτό βάσει των καθηκόντων που ασκεί ο/η υπάλληλος. Για τη χορήγηση των εν λόγω διευκολύνσεων προσκομίζεται σχετική βεβαίωση από την οικεία σχολική μονάδα ή τον βρεφικό, παιδικό και βρεφονηπιακό σταθμό ότι έχει ανασταλεί η λειτουργία συνολικά της δομής ή Τμήματος αυτής, στην οποία φοιτά το τέκνο του/ της υπαλλήλου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα λόγω εμφάνισης επιβεβαιωμένου ή ύποπτου κρούσματος COVID-19.Δ. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΜΗ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΜΑΣΚΑΣΥπενθυμίζεται ότι κατά την εξυπηρέτηση των πολιτών είναι υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας τόσο από τον πολίτη όσο και από τους υπαλλήλους του Δημοσίου (σχετικό το άρθρο 5Α της αριθ. αριθ. Δ1α/Γ.Π.οικ. 56435/14-9-2020 απόφασης, Β’ 3958).Ε. ΠΑΡΟΧΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα,όπως έχουν διαμορφωθεί μέχρι στιγμής, την επιτακτική ανάγκη προστασίας τόσο της δημόσιας αλλά και της ατομικής υγείας, αλλά και την ανάγκη επίτευξης της εύρυθμης λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών, επισημαίνεται ότι είναι δυνατή η παροχή εξ αποστάσεως εργασίας από τους υπαλλήλους, αποκλειστικά εφόσον αυτό συνάδει με τη φύση των καθηκόντων των υπαλλήλων,σε περιπτώσεις όπουέχει εξαντληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την εξασφάλιση των απαιτούμενων αποστάσεων μεταξύ των εργαζομένων, αλλά δεδομένων των διαθέσιμων πόρων, αυτό δεν καθίσταται εφικτό. Η δυνατότητα παροχής εξ αποστάσεως εργασίας μπορεί να παρέχεται, όπως προαναφέρθηκε,και στις περιπτώσεις της παραγράφου Γ. της παρούσας, ήτοι σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας σχολικής μονάδας ή Τμήματος,όπου φοιτά το τέκνο των υπαλλήλων και μόνο σε περίπτωση που δεν γίνεται χρήση άλλης διευκόλυνσης για τον ίδιο σκοπόαπό τον/ την γονέα υπάλληλο ή τον/ την σύζυγο αυτού/ αυτής.9Στ. ΕΙΔΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΔΡΕΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΕΩΣ ΤΙΣ 4/10/2020Λαμβάνοντας υπόψη τα επιδημιολογικά δεδομένα όπως έχουν διαμορφωθεί στο Νομό Αττικής, ειδικά για τις υπηρεσίες που εδρεύουν εντός της Περιφέρειας Αττικής, παρέχονται οι εξής οδηγίες1) Από τη Δευτέρα 21.9.2020 και έωςτην 4ηΟκτωβρίου2020οι υπάλληλοι των υπηρεσιών του Δημοσίου που εδρεύουν στην Περιφέρεια Αττικής δύνανται να παρέχουν εξ αποστάσεως εργασία, αποκλειστικά εφόσον αυτό είναι εφικτόλόγω της φύσης των ασκούμενων καθηκόντων, σε ποσοστό έως 40% επί του συνόλου των πραγματικά υπηρετούντων και προσερχόμενων υπαλλήλων σε κάθε φορέα. Για τον υπολογισμό του ποσοστού του 40% δεν υπολογίζονται υπάλληλοι που τελούν σε άδεια, είτε αυτές που έχουν προβλεφθεί ειδικώς στο πλαίσιο περιορισμού της διασποράς του COVID-19 είτε τις παγίως προβλεπόμενες άδειες των υπαλλήλωντου Δημοσίου.Ο ως άνω υπολογισμός που στοχεύει στην αποσυμφόρηση των υπηρεσιών, στις οποίες υπηρετεί μεγάλος αριθμός υπαλλήλων, πραγματοποιείται επί του συνόλου των πραγματικά υπηρετούντων και προσερχομένων υπαλλήλων στηνΥπηρεσία, αλλά και σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διασφαλίζεται η εξυπηρέτηση της αποστολής της δημόσιας υπηρεσίας. Επίσης, εφόσον στην υπηρεσία δεν υπάρχει συνωστισμός ή έχει ήδη εξασφαλιστεί ή τηρείται η απόσταση του 1,5 μέτρου, δεν απαιτείται η εφαρμογή του εν λόγω έκτακτου μέτρου. 2) Σε συνέχεια της αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/124/οικ.15984/17-8-2020 εγκυκλίου (ΑΔΑ: 9ΠΙ946ΜΤΛ6-ΝΟΒ) και υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων καθίσταται υποχρεωτικήη επαναφορά σε ισχύ των τριών ωραρίων λειτουργίας που αφορούν στην προσέλευση και αποχώρηση των υπαλλήλων των υπηρεσιών του Δημοσίου στην Περιφέρεια Αττικής (7π.μ-15.00, 8.00π.μ.-16.00 και 9.00π.μ.-17.00) ή ακόμα και την παροχή εργασίας σε βάρδιες, ανεξάρτητα από το πάγιο ωράριο λειτουργίας εκάστης δημόσιας υπηρεσίας, προκειμένου να επιτυγχάνεται αποσυμφόρηση στις δημόσιες υπηρεσίες, αλλά και στα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων. Υπενθυμίζεται ότι κατά την επιλογή των ανωτέρω τριών ωραρίων εργασίας, θα πρέπει να υπάρχει ισοκατανομή του προσωπικού που θα κάνει χρήση αυτών και στα τρία ωράρια, προκειμένου να επιτυγχάνεται ο σκοπός του συγκεκριμένου μέτρου (σχετικές και οι ανωτέρω στ ́ και θ ́ εγκύκλιοι). Δεδομένου ότι η προσέλευση αυτή στοχεύει στο να αποφεύγεται ο συνωστισμός των μετακινούμενων υπαλλήλων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σε περιπτώσεις που οι υπάλληλοι προσέρχονται στην Υπηρεσία είτε με ιδιωτικής χρήσεως μέσο μεταφοράς είτε με τα πόδια, εξυπακούεται ότι δύνανται να διατηρήσουν το ωράριο προσέλευσης και αποχώρησης που έχουν δηλώσει σύμφωνα με τις πάγιες κείμενες διατάξεις. 3) Σύμφωνα με τις διατάξειςτου άρθρου όγδοου της αριθ. Δ1α/Γ.Π. οικ.55821/20-9-2020 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Β’ 4019), και για το χρονικό διάστημα από 21/9/2020 έως και 4/10/2020:Σε κάθε είδους χώρους εργασίας, δημόσιους και ιδιωτικούς, επιβάλλεται η χρήση μη ιατρικής μάσκας προστασίας. Από την υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται όσοι εργάζονται σε ατομικό χώρο, χωρίς την παρουσία οποιουδήποτε άλλου προσώπου.Σε περίπτωση παράβασης της παρ. 1 επιβάλλεται για κάθε παράβαση διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ.Η εξυπηρέτηση του κοινού στις δημόσιες υπηρεσίες γίνεται μόνο σε επείγουσες περιπτώσεις, κατόπιν προηγούμενου ραντεβού και δύναται να πραγματοποιείται μέχρι τις 16:00 για όσες υπηρεσίες λήγει μέχρι τις 15:00 σύμφωνα με τις γενικώς ισχύουσες διατάξεις.Βάσει των ανωτέρω οδηγιών και εφαρμοστέων ρυθμίσεων για τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής, καλούνται οι αρμόδιες Υπηρεσίες Προσωπικού για τις κάτωθι άμεσες 10ενέργειες:i)Να καθορίσουν για τοχρονικό διάστημα 21/9/2020 έως και 4/10/2020το προσωπικό που δύναται να παρέχει εξ αποστάσεως εργασία, εφόσον αυτό απαιτείται λόγω του συνωστισμού και του συγχρωτισμού που διαπιστώνεται στη δημόσια υπηρεσία. Εξυπακούεται ότι για τον καθορισμό αυτό, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η εύρυθμη λειτουργία της Υπηρεσίας και προκειμένου να εξασφαλιστεί αυτό, δύναται κατά την κρίση του αρμοδίου οργάνου να εξαιρούνται της υποχρεωτικής εξ αποστάσεως παροχής εργασίας υπάλληλοι, οι οποίοι θα πρέπει να παρέχουν εργασία αυτοπροσώπως, ιδίως προϊστάμενοι. ο ii)Να κατανείμουν υποχρεωτικά το προσωπικό ισομερώς στα τρία ωράρια προσέλευσης και αποχώρησης.iii)Να ενημερώσουν με ανάρτηση στην ιστοσελίδα τους ή με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο τους πολίτες για τον τρόπο που δύναται να κανονίζουν τα ραντεβού για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους. Στο σημείο αυτό διευκρινίζεται ότι τα ραντεβού για τους πολίτες και αποκλειστικά για το ως άνω χρονικό διάστημα, θα δύναται να κανονίζεται έως και τις16.00 για όσες υπηρεσίες είχαν προκαθορισμένο ωράριο εξυπηρέτησης κοινού μέχρι και τις 15.00. Η ως άνω ρύθμιση συνδέεται και με την υποχρεωτική κατανομή του προσωπικού σε τρία ωράρια προσέλευσης και αποχώρησης, οπότε και οι υπάλληλοι που θα προσέρχονται υποχρεωτικά 9.00έως 17.00, θα δύνανται να εξυπηρετούν πολίτες, οι οποίοι θα προσέρχονται κατόπιν ραντεβού κατ ́ απώτατο χρονικό όριο στις 16.00. Ζ. ΠΑΡΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ COVID19Υπενθυμίζεται εκ νέου ότι είναι υποχρεωτική η συμπλήρωση στην Απογραφή της μικροεφαρμογής «Στελέχωση Υπηρεσιών στο πλαίσιο των μέτρων για COVID 19(https://hr.apografi.gov.gr/app/do?5Link).Για την άρση της ως άνω υποχρέωσης, θα ενημερωθούν σχετικά οι Υπηρεσίες, όταν και θα έχει εκλείψει η πανδημία και τα έκτακτα μέτρα αντιμετώπισήςτης. Η. ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ1.Οι αποδέκτες της παρούσας εγκυκλίου παρακαλούνται να την κοινοποιήσουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, στους υπαλλήλους και σε όλους τους φορείς που υπάγονται ή εποπτεύονται από αυτούς.2.Οι υπάλληλοι θα απευθύνονται αποκλειστικά στις Διευθύνσεις Προσωπικού,στις οποίες υπάγονται δεδομένου ότι είναι αδύνατη η υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών στις εφαρμοστέες κατά περίπτωση έκτακτου χαρακτήρα ρυθμίσεις από την Υπηρεσία μας. Ειδικότερα, η Υπηρεσία μας σε καμία περίπτωση δεν είναι αρμόδια να υποκαθιστά τους αρμόδιους θεράποντες ιατρούς και να προβαίνει σε ουσιαστική κρίση και εκτίμηση για την υπαγωγή υπαλλήλων στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, οι οποίες εν προκειμένου αποσαφηνίζονται και ορίζονται αποκλειστικά στην σχετική ΚΥΑ. 3.Εφόσον ανακύπτουν ερωτήματα, τα οποία δεν καλύπτονται από τις οδηγίες που έχουν δοθεί με τις σχετικές εγκυκλίους, οι Διευθύνσεις Προσωπικού αποκλειστικά θα απευθύνονται για περαιτέρω πληροφορίες ή διευκρινίσεις στους τηλεφωνικούς αριθμούς που αναγράφονται στην παρούσα εγκύκλιο. Εναλλακτικά οι Διευθύνσεις προσωπικού θα αποστέλλουν μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κατά περίπτωση ως εξής:Για θέματα του προσωπικού και των Υπηρεσιών του Δημοσίου παρακαλείσθε για την κατά προτεραιότητα αποστολή τυχόν ερωτημάτων στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: hrm@ypes.gov.grκαι ειδικά για ερωτήματα που αφορούν υπαλλήλους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμούστο info@ypes.grπρος αμεσότερη ανταπόκριση. 11Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τους υπαλλήλους και τις υπηρεσίες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι ενδιαφερόμενοι θα απευθύνονται αποκλειστικάστις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και στην Δ/νση Προσωπικού Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών στους σχετικούς τηλεφωνικούς αριθμούς που αναγράφονται στις πληροφορίες της εγκυκλίου.4.Η Υπηρεσία μας δεν επιλαμβάνεται ερωτημάτων για θέματα της παρούσας εγκυκλίου που αφορούν το πάσης φύσεως ένστολο προσωπικό, τους εκπαιδευτικούς και το διοικητικό προσωπικό τωνσχολικών μονάδων, τους εργαζομένους που υπηρετούν στο Υπουργείο Υγείας, σε φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας, στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, στις ανώνυμες εταιρείες ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΣΘ, Αττικό Μετρό, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Εγνατία, καθώς και στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, καθώς εν προκειμένω αρμόδιοι αποκλειστικά είναι οι φορείς, στους οποίους ανήκουν οργανικά οι εν λόγω υπάλληλοι και δεδομένης της ιδιαιτερότητας και κρισιμότητας των συνθηκών, στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν.5.Η παρούσα εγκύκλιος έχει αναρτηθεί κεντρικά στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών, http://www.ypes.gr, καθώς και στη διαδρομή «Ανθρώπινο Δυναμικό Δημοσίου Τομέα -Ανθρώπινο Δυναμικό